|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲۲۷-۲۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
روایی و پایایی نسخه فارسی مقیاس اضطراب در تعاملات اجتماعی (SIAS) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی مقیاس اضطراب تعامل اجتماعی (SIAS) بود. روش: برای پژوهش توصیفی- مقطعی حاضر 150 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پس از ترجمه و ترجمه وارون SIAS، این مقیاس به همراه پرسشنامه ترس مرضی اجتماعی (SPIN) و فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (BFNE) برای گردآوری دادهها بهکار رفت. دادهها به روش همبستگی پیرسون و t مستقل تحلیل شدند. یافتهها: پایایی به روش آزمون- بازآزمون 79/0 و آلفای کرونباخ 90/0 بهدست آمد. همچنین SIAS توانست میان زنان و مردان تمایز بگذارد، بهگونهای که زنان طبق انتظار نمره بالاتری بهدست آوردند (035/0p=). همبستگی با دو مقیاس BFNE و SPIN نیز بهترتیب 54/0 (001/0>p) و 68/0 (001/0>p) بود. نتیجهگیری: نسخه فارسی SIAS در دانشجویان ایرانی از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مقیاس اضطراب در تعاملات اجتماعی، روایی، پایایی، ایران |
|
عنوان انگلیسی |
Validity and Reliability of the Farsi Version of Social Interaction Anxiety Scale (SIAS) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: This study aimed at assessing the validity and reliability of the Farsi version of Social Interaction Anxiety Scale (SIAS). Method: In a cross-sectional study, a sample of 150 students of Payam Noor University were selected by convenience sampling. After forward and backward translations, the Farsi version of SIAS with the Brief Fear of Negative Evaluation (BFNE) and the Social Phobia Inventory (SPIN) were used for data collection. Pearson’s correlation and independent T test were utilized to analyze data. Results: Test-retest reliability was 0.79 (Cronbach's alpha=0.90). Also, SIAS could differentiate males and females as expected females scored higher (p=0.035). There was a significant correlation between the SIAS and the BFNE (r=0.54, p< 0.0001) and SPIN (r=0.68, p< 0.0001). Conclusion: The Farsi version of SIAS has acceptable validity and reliability for use among the Iranian students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
آزاده طاولی | azadeh tavoli tarbiat modares university, tehran, iran دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
عباسعلی اللهیاری | abasali allahyari tarbiat modares university, tehran, iran, ir. fax 9821-82883617 تهران، خیابان جلال آل احمد، دانشگاه تربیت مدرس. دورنگار 82883617-021 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
پرویز آزاد فلاح | parviz azadfallah tarbiat modares university, tehran, iran دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
علی فتحی آشتیانی | ali fathi ashtiani behavioral sciences research center, baqiyatallah university, tehran, iran دانشگاه بقیه الله، مرکز تحقیقات علوم رفتاری سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم رفتاری
مهدیه ملیانی | mahdieh melyani tarbiat modares university, tehran, iran دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
مهدی صحراگرد | mahdi sahragard payam noor university, tehran, iran دانشگاه پیام نور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-641&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|