|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۵۲-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی آزمون عصبروانشناختی نپسی در کودکان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی فرم کودکان آزمون عصبروانشناختی نپسی روی کودکان 4-3ساله شهر اصفهان بود. روش: جامعه آماری پژوهش توصیفی حاضر، تمامی کودکان 4-3ساله شهر اصفهان بودند. 400 کودک به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. فرم کودکان آزمون عصبروانشناختی نپسی بهکار رفت و دادهها به روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) برای تعیین روایی و پایایی، و تحلیل عاملی تحلیل شدند. یافتهها: تحلیل عاملی پنج عامل کارکردهای اجرایی/ توجه، زبان، کارکردهای حسی- حرکتی، پردازش بینایی- فضایی، حافظه و یادگیری را بهدست داد که در کل 13/51 درصد واریانس را تبیین کردند. ضریب پایایی بازآزمایی پنج عامل بهترتیب بالا 64/0، 71/0، 78/0، 67/0 و 85/0 بهدست آمد. نتیجهگیری: آزمون نپسی میتواند ابزاری روا و پایا برای تشخیص زودهنگام نارساییهای عصبروانشناختی کودکان 4-3ساله باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هنجاریابی، آزمون نپسی، کودکان، ایران |
|
عنوان انگلیسی |
Standardization of the Neuropsychological Test of NEPSY on 3-4 Years Old Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: The current study aimed to standardize the neuropsychological test of NEPSY on 3-4 years old children. Method: Statistical population of the study was 3-4 years old children in Isfahan city (Iran). The research sample consisted of 400 kindergarten children who were selected randomly with multiple-stage sampling method. The research instrument was the neuropsychological test of NEPSY. The data were analyzed using descriptive method for factor analysis and determining the validity and reliability. Results: The results of factor analysis gave the following five factors: executive functions/attention, language, sensory motor functions, visuo-spatial processing, and memory and learning. Totally, 51.13% of variance was explained. The reliability coefficient for the above factors was obtained as 0.64, 0.71, 0.78, 0.67 and 0.85, respectively (P< 0.001). Conclusion: NEPSY test can be an appropriate and valid instrument for early diagnosing neuropsychological deficits in 3-4 years old children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
standardization, NEPSY test, children, Iran |
|
نویسندگان مقاله |
احمد عابدی | ahmad abedi psychology department of children with special needs, isfahan university, hezar jarib st., isfahan, iran, ir. fax 9864-23253407 اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص. دورنگار 2680036-0311 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مختار ملک پور | mokhtar malekpour isfahan university دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حمیدرضا عریضی | hamidreza oraizi isfahan university دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سالار فرامرزی | salar faramarzi isfahan university دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سمیه جمالی پاقلعه | somayeh jamali paghale isfahan university دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-463&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|