روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۵۲-۶۰

عنوان فارسی هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی آزمون عصب‌روان‌شناختی نپسی در کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی فرم کودکان آزمون عصب‌روان‌شناختی نپسی روی کودکان 4-3ساله شهر اصفهان بود. روش: جامعه آماری پژوهش توصیفی حاضر، تمامی کودکان 4-3ساله شهر اصفهان بودند. 400 کودک به روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله­ای تصادفی انتخاب شدند. فرم کودکان آزمون عصب­روان­شناختی نپسی به­کار رفت و داده­ها به روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) برای تعیین روایی و پایایی، و تحلیل عاملی تحلیل شدند. یافته‌ها: تحلیل عاملی پنج عامل کارکردهای اجرایی/ توجه، زبان، کارکردهای حسی- حرکتی، پردازش بینایی- فضایی، حافظه و یادگیری را به­دست داد که در کل 13/51 درصد واریانس را تبیین کردند. ضریب پایایی بازآزمایی پنج عامل به­ترتیب بالا 64/0، 71/0، 78/0، 67/0 و 85/0 به­دست آمد. نتیجه‌گیری: آزمون نپسی می­تواند ابزاری روا و پایا برای تشخیص زودهنگام نارسایی­های عصب­روان‌شناختی کودکان 4-3ساله باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنجاریابی، آزمون نپسی، کودکان، ایران

عنوان انگلیسی Standardization of the Neuropsychological Test of NEPSY on 3-4 Years Old Children
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The current study aimed to standardize the neuropsychological test of NEPSY on 3-4 years old children. Method: Statistical population of the study was 3-4 years old children in Isfahan city (Iran). The research sample consisted of 400 kindergarten children who were selected randomly with multiple-stage sampling method. The research instrument was the neuropsychological test of NEPSY. The data were analyzed using descriptive method for factor analysis and determining the validity and reliability. Results: The results of factor analysis gave the following five factors: executive functions/attention, language, sensory motor functions, visuo-spatial processing, and memory and learning. Totally, 51.13% of variance was explained. The reliability coefficient for the above factors was obtained as 0.64, 0.71, 0.78, 0.67 and 0.85, respectively (P< 0.001). Conclusion: NEPSY test can be an appropriate and valid instrument for early diagnosing neuropsychological deficits in 3-4 years old children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله standardization, NEPSY test, children, Iran

نویسندگان مقاله احمد عابدی | ahmad abedi
psychology department of children with special needs, isfahan university, hezar jarib st., isfahan, iran, ir. fax 9864-23253407
اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص. دورنگار 2680036-0311
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مختار ملک پور | mokhtar malekpour
isfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حمیدرضا عریضی | hamidreza oraizi
isfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

سالار فرامرزی | salar faramarzi
isfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

سمیه جمالی پاقلعه | somayeh jamali paghale
isfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-463&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات