روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۸۵-۹۸

عنوان فارسی آگاهی، نگرش و رضایت‌مندی مراجعان و کارکنان زیرپوشش برنامه ادغام خدمات بهداشت روان در PHC: مرور نظام‌مند بررسی‌های ۲۰ سال اخیر ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر مرور نظام­مند بررسی­های 20 سال اخیر ایران در زمینه آگاهی، نگرش و رضایت­مندی کارکنان و جمعیت عمومی از برنامه ادغام خدمات بهداشت روان در PHC بود. روش: بانک داده­های داخلی و خارجی به روش جست­وجوی الکترونیک بررسی شد. همچنین با روش­های جست­وجوی دستی، جست­وجو بر پایه فهرست منابع و تماس­های شخصی پژوهش­های انجام­شده در این زمینه گرد­آوری و بررسی شد. با بررسی متن کامل پژوهش­های انتخاب­شده، 11 پژوهش مربوط به آگاهی و نگرش و یک پژوهش مربوط به رضایت­مندی وارد بررسی حاضر شدند. یافته­ها: نمونه مورد بررسی در بیشتر این پژوهش­ها بهورز یا جمعیت عمومی بود و درباره دیگر گروه‌ها بررسی کمی انجام شده است. بیشتر بررسی­های انجام­شده نشان­گر بالاتر از حد متوسط بودن آگاهی گروه­های مورد بررسی بود. یافته­های تنها پژوهش مربوط به رضایت­مندی نیز به­ترتیب بیان­گر رضایت نسبی، رضایت زیاد و رضایت کم جمعیت عمومی از شیوه برخورد و ارایه خدمات، صرفه زمانی و اقتصادی و پیامدهای درمانی بود. نتیجه­گیری: به نظر می­رسد آگاهی و نگرش کارکنان و جمعیت عمومی در بیشتر موارد در حد متوسط یا بالاتر است، که این موضوع می­تواند متأثر از اجرای برنامه ادغام باشد. اگرچه برای بررسی دقیق­تر این موضوع لازم است پژوهش­های تجربی مرتبط به­صورت جداگانه انجام شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، نگرش، رضایت، بهداشت روان

عنوان انگلیسی Attitude, Knowledge, and Satisfaction of Health Personnel and General Population about the Program of Integration of Mental Health in PHC in Iran: Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: To systematically review studies on attitude, knowledge, and satisfaction of health personnel and general population about the program of integration of mental health in PHC in the recent 20 years. Method: International and local databases were electronically searched. Hand searching, reviewing reference lists and personal communications were also done. 11 studies on attitude and knowledge and one study on satisfaction were selected after reviewing full texts of the documents. Results: Most studies were on Behvarzes and general population and few studies assessed other groups. Knowledge of the studied groups were higher than average in most studies. The only satisfaction study suggested a medium, high, and low satisfaction of general population from interpersonal and care delivery, time and cost benefit, and treatment outcomes, respectively. Conclusion: Knowledge and attitude of the personnel and general population seems to be average or higher in most studies. This could be partly due to implementation of the integration program. However, more empirical data is needed to evaluate the issues more specifically.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله attitude, knowledge, satisfaction, mental health

نویسندگان مقاله سید وحید شریعت | seyed vahid shariat
mental health research center
مرکز تحقیقات بهداشت روان
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات بهداشت روان

نغمه منصوری | naghme mansouri
sattarkhan st., niayesh st, shahid mansouri st, mental health research center; tehran psychiatric institute; fax 9821-66506853
تهران، خیابان ستارخان، خیابان نیایش، خیابان شهید منصوری، انستیتو روانپزشکی تهران. دورنگار 66551654-021

بنفشه غرایی | banafsheh gharraee
tehran psychiatric institute
انستیتو روانپزشکی تهران

جعفر بوالهری | jafar bolhari
tehran psychiatric institute
انستیتو روانپزشکی تهران

رضا یوسفی نورایی | reza yousefi nourai
faculty of health sciences, mcmaster university
دانشکده علوم بهداشتی، دانشگاه مک مستر

آفرین رحیمی موقر | afarin rahimi movaghar
iranian research center for hiv aids ircha
مرکز تحقیقات ایدز ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات ایدز ایران


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-419&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات