|
|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۸۵-۹۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
آگاهی، نگرش و رضایتمندی مراجعان و کارکنان زیرپوشش برنامه ادغام خدمات بهداشت روان در PHC: مرور نظاممند بررسیهای ۲۰ سال اخیر ایران |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر مرور نظاممند بررسیهای 20 سال اخیر ایران در زمینه آگاهی، نگرش و رضایتمندی کارکنان و جمعیت عمومی از برنامه ادغام خدمات بهداشت روان در PHC بود. روش: بانک دادههای داخلی و خارجی به روش جستوجوی الکترونیک بررسی شد. همچنین با روشهای جستوجوی دستی، جستوجو بر پایه فهرست منابع و تماسهای شخصی پژوهشهای انجامشده در این زمینه گردآوری و بررسی شد. با بررسی متن کامل پژوهشهای انتخابشده، 11 پژوهش مربوط به آگاهی و نگرش و یک پژوهش مربوط به رضایتمندی وارد بررسی حاضر شدند. یافتهها: نمونه مورد بررسی در بیشتر این پژوهشها بهورز یا جمعیت عمومی بود و درباره دیگر گروهها بررسی کمی انجام شده است. بیشتر بررسیهای انجامشده نشانگر بالاتر از حد متوسط بودن آگاهی گروههای مورد بررسی بود. یافتههای تنها پژوهش مربوط به رضایتمندی نیز بهترتیب بیانگر رضایت نسبی، رضایت زیاد و رضایت کم جمعیت عمومی از شیوه برخورد و ارایه خدمات، صرفه زمانی و اقتصادی و پیامدهای درمانی بود. نتیجهگیری: به نظر میرسد آگاهی و نگرش کارکنان و جمعیت عمومی در بیشتر موارد در حد متوسط یا بالاتر است، که این موضوع میتواند متأثر از اجرای برنامه ادغام باشد. اگرچه برای بررسی دقیقتر این موضوع لازم است پژوهشهای تجربی مرتبط بهصورت جداگانه انجام شوند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
آگاهی، نگرش، رضایت، بهداشت روان |
|
| عنوان انگلیسی |
Attitude, Knowledge, and Satisfaction of Health Personnel and General Population about the Program of Integration of Mental Health in PHC in Iran: Systematic Review |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: To systematically review studies on attitude, knowledge, and satisfaction of health personnel and general population about the program of integration of mental health in PHC in the recent 20 years. Method: International and local databases were electronically searched. Hand searching, reviewing reference lists and personal communications were also done. 11 studies on attitude and knowledge and one study on satisfaction were selected after reviewing full texts of the documents. Results: Most studies were on Behvarzes and general population and few studies assessed other groups. Knowledge of the studied groups were higher than average in most studies. The only satisfaction study suggested a medium, high, and low satisfaction of general population from interpersonal and care delivery, time and cost benefit, and treatment outcomes, respectively. Conclusion: Knowledge and attitude of the personnel and general population seems to be average or higher in most studies. This could be partly due to implementation of the integration program. However, more empirical data is needed to evaluate the issues more specifically. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
attitude, knowledge, satisfaction, mental health |
|
| نویسندگان مقاله |
سید وحید شریعت | seyed vahid shariat mental health research center مرکز تحقیقات بهداشت روان سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات بهداشت روان
نغمه منصوری | naghme mansouri sattarkhan st., niayesh st, shahid mansouri st, mental health research center; tehran psychiatric institute; fax 9821-66506853 تهران، خیابان ستارخان، خیابان نیایش، خیابان شهید منصوری، انستیتو روانپزشکی تهران. دورنگار 66551654-021
بنفشه غرایی | banafsheh gharraee tehran psychiatric institute انستیتو روانپزشکی تهران
جعفر بوالهری | jafar bolhari tehran psychiatric institute انستیتو روانپزشکی تهران
رضا یوسفی نورایی | reza yousefi nourai faculty of health sciences, mcmaster university دانشکده علوم بهداشتی، دانشگاه مک مستر
آفرین رحیمی موقر | afarin rahimi movaghar iranian research center for hiv aids ircha مرکز تحقیقات ایدز ایران سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات ایدز ایران
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-419&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|