روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۰۵

عنوان فارسی مروری بر برنامه‌های آموزش روانپزشکی جامعه‌نگر برای دستیاران روانپزشکی در کشورهای مختلف
چکیده فارسی مقاله هدف: پیرو تصویب اهداف و ضوابط برنامه چهارساله دستیاری روانپزشکی، آموزش روانپزشکی جامعه­نگر به­عنوان یکی از دوره­های اصلی دستیاری روانپزشکی درآمده است. از آنجا که آگاهی از برنامه‌های آموزش روانپزشکی جامعه­نگر در کشورهای دیگر می­تواند به برنامه­ریزی بهتر آموزش این دوره در کشور ما کمک کند، مرور حاضر با هدف بررسی برنامه­های این دوره آموزشی برای دستیاران روانپزشکی در کشورهای مختلف انجام شد. روش: برای بررسی برنامه‌های موجود، جستجوی مفصلی در بانک­های اطلاعاتی با استفاده از کلید واژه­های مرتبط مانند residency و community و psychiatry انجام شد. همچنین برنامه های دستیاری روانپزشکی دانشگاه­های کشورهای مختلف بررسی شد. یافته‌‌ها و نتیجه‌گیری: در مجموع به نظر می‌رسد آموزش عملی برنامه­های روانپزشکی جامعه­نگر بسیار متنوع است، چه در نوع آموزش­های عملی، چه در مدت و زمان ارائه آن؛ و این تنوع تا حد زیادی وابسته است به نیازها و نیز خدمات جامعه­نگر موجود در هر دانشگاه و کشور. با این حال و به رغم تفاوت­ها، اشتراکاتی هم در اغلب برنامه­ها وجود دارد، از جمله اینکه در اکثر برنامه­ها دروس نظری مدونی نیز برنامه­ریزی شده، دستیاران در ارائه خدمات مبتنی بر جامعه (مانند خدمات مراکز سلامت روان جامعه­نگر و ویزیت در منزل) مشارکت فعال دارند، و ارائه خدمات به صورت تیمی با همکاری دیگر کارکنان بهداشتی و درمانی یک اصل است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان­پزشکی جامعه­نگر،آموزش پزشکی،مرور

عنوان انگلیسی Community Psychiatry Residency Training Programs across the Globe: A Review
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Following the approval of the standards for the four-year psychiatry residency curriculum in Iran, training in community psychiatry is now considered as an obligatory 3-month course. Gathering information about the community psychiatry residency programs in other countries could help us in planning and development of an Iranian program. The aim of the current study was to review the programs in different countries. Method: A comprehensive search was performed in various databases using specific keywords such as “residency”, “community”, and “psychiatry”. Moreover, the published training programs of the universities in different countries were obtained. Results and Conclusion: Training varies considerably across different university departments both in the content and methods of the training and duration of the courses. This variation may be due to different needs and/or available community settings. However, some common features emerge for example, didactic teachings are integrated in most programs, residents actively participate in delivering community-based services (such as those in community mental health centers and outreach services), and learning how to work in team-based services is a main objective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Community psychiatry, education, medical, review

نویسندگان مقاله ونداد شریفی | vandad sharifi
roozbeh hospital, south kargar ave., tehran, iran, ir. fax 9821-55419113
تهران، خیابان کارگر جنوبی، بیمارستان روزبه. دورنگار 55419113-021
سازمان اصلی تایید شده: بیمارستان روزبه تهران


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-420&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات