روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۶-۲۵

عنوان فارسی الگوی علّی هوش هیجانی، اسکیزوتایپی و آسیب روانی
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی رابطه هوش هیجانی، اسکیزوتایپی و آسیب روانی هدف پژوهش حاضر بود. روش: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی 150 دانش­آموز (94 دختر و 56 پسر)، در دامنه سنی 14 تا 17 سال (67/0±54/15) از دو دبیرستان عادی ناحیه یک شهر ری در سال تحصیلی 88-1387 به پرسش­نامه­های صفات اسکیزوتایپی (STA)، هوش هیجانی تجدیدنظرشده شاته (MSEIS) و سه خرده­مقیاس روان‌پریشی­گرایی، خصومت و ایده­پردازی پارانوئیدی از آزمون SCL-90-R پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده­ها با کمک نرم­افزارهای SPSS 11.5 و LISREL 8.54 و به روش آزمون T مستقل، U من­ویتنی و تحلیل مسیر انجام شد. یافته­ها: تحلیل مسیر نشان داد هوش هیجانی با آسیب روانی (05/0≥p، 03/4-=t) و ارزیابی هیجان­ها با تفکر جادویی (05/0≥p، 25/2-=t)، ایده­پردازی پارانوئیدی (05/0≥p، 03/2-=t) و روان­پریشی­گرایی (05/0≥p، 39/3-=t) رابطه علّی دارد. نتیجه­گیری: بررسی دقیق ارتباط میان متغیرها نشان داد ارزیابی هیجان­ها اثر علّی بر عوامل اسکیزوتایپی و آسیب روانی دارد. ارزیابی هیجان به معنی درک و برداشت فرد از وضعیت هیجانی مشاهده­شده در خود و دیگری است. در واقع احتمال مشاهده نشانه­های اسکیزوتایپی و آسیب روانی در افرادی که ارزیابی و برداشت مثبت از امور هیجانی دارند، کمتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، اسکیزوتایپی، آسیب روانی

عنوان انگلیسی Causal Model in Emotional Intelligence, Schizotypy and Psychopathology
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: To assess the relationship of emotional intelligence, schizotypy and psychopathology. Method: In this descriptive-analytical study 150 normal high school students (94 girls and 56 boys) aged 14 to 17 years (15.5 ± 0.67) in the educational year 1387-1388 in Shahr-e-Rey, completed schizotypal trait questionnaire (STA), Modified Schutte (Emotional Intelligence) EI Scale (MSEIS), and three subtests of Symptom Checklist-90-Revised (SCL-90-R), namely, psychoticism, hostility, and paranoid ideation. Data analysis was done by SPSS 11.5 and LISREL 8.54 using independent t-test U, Mann-Whitney test, and path analysis. Results: Path analysis revealed a causal relationship between EI and psycho-pathology (t=-4.03, p≥0.05) as well as a causal relationship between emotion appraisal and magical thinking (t=-2.25, p≥0.05), paranoid ideation (t=2.03, p≥0.05) and schizotypy (t=-3.39, p≥0.05). Conclusion: An accurate assessment of the relationship between factors revealed that emotion appraisal has a causal effect on schizotypy and psychopathology. Emotion appraisal is the perception and evaluation of the emotional situation in oneself as well as others. In fact, individuals with positive emotion appraisal and evaluation are at lower risk of developing signs of schizotypy and psychopathology.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله emotional intelligence, schizotypy, psychopathology

نویسندگان مقاله منصور بیرامی | mansour bayrami
tehran university of medical sciences
دانشیار دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

عباس بخشی پور رودسری | abbas bakhshipour roodsari
tehran university of medical sciences
دانشیار دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

فاطمه هداوندخانی | fateme hadavandkhani
faculty of psychological and educational sciences, tabriz university, 29 bahman st., tabriz, iran, ir. fax 9821-55903973
تبریز، خیابان 29 بهمن، دانشگاه تبریز. دورنگار 55903973
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-412&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات