روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۶۰-۷۰

عنوان فارسی هنجاریابی سه نسخه کودک، پدر/ مادر و معلم سیاهه رفتار کودک در شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر هنجاریابی سیاهه رفتار کودک (CBCL) در شهر اصفهان بود. روش: نمونه شامل 1880 دانش‌آموز 11-7 ساله از دبستان­های دخترانه و پسرانه پنج منطقه آموزش و پرورش شهر اصفهان، پدر و مادر و معلم­های آنان بود. برای گردآوری داده­ها سه نسخه کودک، پدر/ مادر و معلم CBCL به­کار رفت، که شامل دو بخش مهارت­ها و مشکلات رفتاری- هیجانی است. پس از به­کارگیری شیوه ترجمه وارون و بررسی اعتبار صوری، نسخه فارسی تنظیم و روی آزمودنی­ها اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده­ها به روش همبستگی پیرسون انجام شد. یافته­ها: بیشترین میزان آلفای کرونباخ سه نسخه پدر/ مادر، معلم و کودک به­ترتیب 90/0، 93/0 و 82/0 بود. در مورد اعتبار سازه، همبستگی خرده­مقیاس­های بخش مشکلات رفتاری- هیجانی با نمره کلی این بخش در سه نسخه پدر/ مادر، معلم و کودک به­ترتیب 88/0-62/0، 91/0-44/0 و 85/0-51/0 و همبستگی خرده­مقیاس­های بخش مهارت­ها با نمره کلی این بخش در سه نسخه پدر/ مادر، معلم و کودک به­ترتیب 82/0-24/0، 93/0-77/0 و 87/0-64/0 به­دست آمد. نتیجه‌گیری: آلفای کرونباخ، همبستگی میان نسخه‌های همتا، همبستگی میان خرده­مقیاس­ها با نمره کلی بخش مربوط و نقطه‌های برش به­دست­آمده نشان­گر اعتبار سازه و پایایی مناسب این ابزار برای ارزیابی مهارت‌ها و مشکلات رفتاری کودکان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیاهه رفتار کودک، روایی، پایایی، هنجاریابی، مشکلات رفتاری

عنوان انگلیسی Standardization of Child, Parent and Teacher’s Forms of Child Behavior Checklist in the City of Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The Purpose of this study was the standardization of the Child Behavior Checklist (CBCL), in the city of Isfahan. Method: Subjects consisted of 1880 seven to eleven -year old schoolchildren in Isfahan, in addition to their parents and teachers. Data were gathered using the Youth Self- Report (YSR), the Child Behavior Checklist (CBCL) and the Teacher's Report Form (TRF).The CBCL itself comprises two sections, namely, skills and behavioral and emotional problems. Subsequent to back-translation and the assessment of face validity, the Farsi version of the checklist was administered to the subjects. Data were analyzed by SPSS-17 using Pearson’s correlation. Results: The highest Cronbach’s alpha for parent, teacher and child forms were 0.90, 0.93, and 0.82 respectively. Regarding construct validity, the correlation of the subscales of the section of behavioral and emotional problems, and its total score in parent, teacher and child forms were 0.62-0.88, 0.44-0.91 and 0.51-0.85 respectively. Also, the correlation of the subscales of the skills section and its total score in parent, teacher and child forms were 0.24-0.82, 0.77-0.93 and 0.64-0.87 respectively. Conclusion: Cronbach’s alpha, correlation between the forms, and correlation between the subscales and the total score of the related sections, point to the construct validity and appropriate reliability of this tool, for the assessment of skills and behavioral problems of these children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریبا یزدخواستی | farbia yazdkhasti
isfahan university, isfahan iran, ir. fax 98311-6683107
اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی. دورنگار 6683107-0311
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حمیدرضا عریضی | hamidreza oreyzi
isfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-417&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات