روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۱۸۷-۱۹۴

عنوان فارسی نشانگان اختلال استرس پس‌ از سانحه و همبودی آن با اختلال‌های دیگر در نوجوانان زلزله‌زده ۱۱ تا ۱۶ ساله شهر بم
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی نشانگان اختلال استرس پس‌از سانحه و همبودی افسردگی، اضطراب، خشم و تجزیه با اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) بر اساس تفاوت جنسیتی در دو گروه نوجوانان دختر و پسر زلزله­زده شهر بم و مقایسه آن با نوجوانان بهنجار شهر تهران بود. روش: 1000 دانش­آموز 11 تا 16 ساله شهر بم (300 پسر و 700 دختر) با نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله­ای در دو مقطع تحصیلی به‌عنوان گروه آزمایش، و 3042 دانش­آموز 11 تا 16 ساله شهر تهران به‌عنوان گروه ملاک مورد بررسی قرار گرفتند. داده­ها با دو ابزار سیاهه مقیاس رویداد آسیب­زا برای کودکان (فرم A) و مقیاس نشانگان استرس پس از سانحه (فرم مصاحبه) گردآوری و به روش­های همبستگی، tمستقل، مجذور کای دو متغیره (2χ) و کروسکال والیس تحلیل شدند. یافته­ها: نوجوانانی که رویداد آسیب­زا را تجربه کرده بودند، بیش از نوجوانان بهنجار، نشانگان افسردگی، اضطراب، استرس پس‌آسیبی، خشم و تجزیه را گزارش کردند (01/0p≤). در گروه مبتلایان به PTSD، دختران همه نشانه‌های PTSD را به استثنای نشانه­های خشم، بیش از پسران گزارش کردند، اما فراوانی نشانه­های PTSD در حد بیمارگونه (65T≥) در پسران بیش از دختران بود، هرچند این تفاوت معنی‌دار نبود. فراوانی PTSD در گروه آزمایش 20% بود. نتیجه‌گیری: همبودی بالایی بین نشانگان اختلال استرس پس‌آسیبی با سایر نشانگان وجود دارد که می‌تواند منجر به گزارش بالای فراوانی اختلال استرس پس از سانحه شود.گر چه آسیب­پذیری روانی در پسران بیش از دختران بود، ولی به نظر می­رسد انتظارات نقش جنسیتی در ابراز هیجانات عاطفی و نحوه بیان نشانگان روانی در این مسأله نقش داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زلزله، اختلال استرس پس از سانحه، همبودی

عنوان انگلیسی Posttraumatic Stress Disorder Symptoms and their Comorbidity with Other Disorders in Eleven to Sixteen Years Old Adolescents in the City of Bam
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: The aim of this study was to assess the symptoms of Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) and the comorbidity of depression, anxiety, anger and dissociation with PTSD based on gender difference between two groups of earthquake-stricken boys and girls in the city of Bam and comparing it with normal adolescents in Tehran. Method: One thousand 11-16 year old students (300 boys and 700 girls) in the city of Bam selected using multi-step cluster sampling in two educational levels as the experimental group, and 3042 eleven to sixteen year old students from Tehran as the control group were examined. Data were gathered using Syndrome Checklist for Children (form A) and Interview form of Post Trauma Stress Scale (interview form). Data were then analyzed using correlation, independent t, chi-square (c2), and Kruskal Wallis. Results: Adolescents who had experienced the traumatic events showed higher levels of depression, anxiety, posttraumatic stress, anger and dissociation in comparison with normal adolescents (p< 0.01). In the group with PTSD, frequency of all PTSD symptoms except anger symptoms was higher in girls than in boys. However, the frequency of pathological syndromes (T>65) was more evident in boys than in girls, but was non-significant. The prevalence of PTSD in the experimental group was 20%. Conclusion: There is a high comorbidity between symptoms of PTSD and other symptoms, which leads to a higher report of PTSD prevalence. Even though psychological vulnerability was higher in boys than in girls, it seems that gender role expectance in the expression of emotions and the method of describing the symptoms play a role in this issue.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله earthquake, posttraumatic stress disorder, comorbidity

نویسندگان مقاله لیلا محمدی | leila mohamadi
تهران، اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توا نبخشی. دورنگار 55865050-021

پروانه محمدخانی | parvane mohamadkhani


بهروز دواتشاهی | behroz dolatshahi


محمود گلزاری | mahmud golzari



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-391&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات