|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۰۳-۲۱۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر استرس بر توجه انتخابی بینایی با نگاه به عامل شخصیتی وظیفهشناسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر استرس بر توجه انتخابی (متمرکز) بینایی با درنظرگرفتن نقش تعدیلی عامل شخصیتی وظیفهشناسی بود. روش: تعداد 60 نفر آزمودنی با توجه به ضوابط غربالگری شخصیتی و عصبروانشناختی پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و در سه گروه آزمایشی هماندازه جایگزین شدند (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل؛ هر گروه 20 نفر). آزمودنیهای دو گروه آزمایش ابتدا تکالیف تنشزای شناختی را اجرا کردند و سپس توجه بینایی آنها سنجیده شد. از آزمودنیهای گروه کنترل بدون اجرای تکالیف شناختی سنجش توجه بینایی بهعمل آمد. برای سنجش توجه بینایی دو شاخص تعداد خطای شمارش و تعداد خطای طبقهبندی محرکها در نظر گرفته شدند. دادههای پژوهش بهکمک آزمون t برای دو گروه مستقل مورد تحلیل استنباطی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان دادند که در سطح آماری 0001/0 استرس منجر به افزایش خطاهای شمارش و طبقهبندی آزمودنیها میشود. همچنین مشخص شد که عامل شخصیتی وظیفهشناسی منجر به افزایش خطاهای شمارش و طبقهبندی آزمودنیها در سطح معنیداری 0001/0 میشود. نتیجهگیری: استرس به شکل معنیداری منجر به کاهش توجه انتخابی (متمرکز) بینایی به محرکهای خنثی شده و در این میان عامل شخصیتی وظیفهشناسی نیز نقش تشدیدکنندۀ این تأثیر منفی را ایفا مینماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Stress on Visual Selective Attention Regarding Conscientiousness |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: The aim of this research was to investigate the effect of stress on visual selective (focused) attention regarding the moderating effect of personality factor of conscientiousness. Method: 60 subjects were chosen by multi-stage random sampling method with respect to personality and neuropsychological criteria of the research and were placed in three equal groups (two experimental groups and one control group each group consisted of 20 subjects). Cognitive stressor tasks were first administered to the subjects in both experimental groups, and their visual selective attention was assessed subsequently. The control group’s visual selective attention was assessed without administrating any cognitive stressor tasks. Two indexes were used to assess the visual selective attention: counting error and classification error. The research data were analyzed by t-test for two independent samples. Results: The results showed that stress significantly increases the rate of both counting error and classification error (p< 0.0001). It was also shown that conscien-tiousness contributes in stress effect and causes additional significant increase in both counting and classification errors (p< 0.0001). Conclusion: The research results revealed that stress significantly reduces visual selective (focused) attention to neutral stimuli and conscien-tiousness accentuates this negative effect. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
امیرمحمد شهسوارانی | amir mohammad shahsavarani
سید کاظم رسول زاده طباطبایی | seyed kazem rasoolzade tabatabaei nasr bridge, tehran, iran, تهران، پل نصر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدۀ علوم انسانی، گروه روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
عباس علی اللهیاری | abbas ali allahyari
حسن عشایری | hassan ashayeri
کلثوم ستاری | kolsoom sattari
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-393&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|