روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۵۷-۲۶۱

عنوان فارسی رویدادهای تنش‌زای کودکان سن دبستان: یک بررسی کیفی
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: شناخت ماهیت و انواع رویدادهای تنش‌زای زندگی کودکان دبستانی. روش: در این پزوهش کیفی با استفاده از روش مصاحبه باز، روایتِ 29 کودک دبستانی شهر تبریز از رویدادهای تنش‌زای زندگی ضبط و بررسی شد. یافته­ها: 223 رویداد تنش‌زای برگرفته از مصاحبه­ها در 17 طبقه اصلی جای داده شد و در نهایت چهار موضوع کلی برای این طبقات در نظر گرفته شد: تأمین‌نشدن نیازها، از‌دست‌دادن‌ها، رویدادهای تهدیدکننده و رویدادهای تحریک­کننده عواطف. نتیجه‌گیری: طبقه­بندی به­دست­آمده از این پژوهش با دیگر طبقه‌بندی‌ها مشابه بوده، رویدادهای تنش‌زای دوران کودکی به دلیل مرحله­ رشدی و سطح شناختی آنها تا حدودی با رویدادهای تنش‌زای دوران بزرگسالی متفاوت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رویدادهای تنش‌زا، بررسی کیفی، دوران کودکی

عنوان انگلیسی Experience of Stressful Daily Life Events of School-age Children: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: Understanding the nature and types of stressful events in life of school age children. Method: In this qualitative study, using an open interview, the description of stressful life events by 29 schoolchildren in Tabriz, Iran, were recorded and analyzed. Results: 223 stressful events derived from the interviews, were classified into 17 basic categories. In the end, four themes were assumed for these categories: 1- non-supplied demands, 2- loss, 3- threatening events, 4- stimulating events. Conclusion: The categorization derived from this study was similar to other categorizations. Due to their developmental stage and cognitive level, childhood stressful life events are different from adulthood stressful life events to some extent.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله stressful events, qualitative assessment, childhood

نویسندگان مقاله محمد نادی سخویدی | mohammad nadi sakhvidi


ایوب مالک | ayub malek


حیدرعلی عابدی | heidarali abedi


فاطمه رنجبر | fatemeh ranjbar



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-398&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده علمی کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات