روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۴۶-۵۵

عنوان فارسی ساخت و اعتباریابی پرسش‌نامه ارتباط با مدرسه
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتباریابی، پرسش‌نامه ارتباط با مدرسه، دانش‌آموز

عنوان انگلیسی Developing and Validation of School Connection Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The aim of the study was to develop, validate, and determine the factor structure of a questionnaire for assessing students’ connection to school. Method: By using literature review and experts opinion a questionnaire comprising 21 questions was developed. 1204 students were chosen through multiple steps random sampling (levels proportional to size) from different regions of Tehran and completed the questionnaire. Data were analyzed using SPSS and LISREL software's and through exploratory and confirmatory factor analysis, principle component analysis, promax rotation, confirmation factor analysis, fitness indexes, and Cronbach’s alpha. Results: Principle component analysis revealed that School Connection Questionnaire (SCQ) consists of four factors: belonging, engagement, commitment, and peer relation. However, according to confirmatory factor analysis, the fourth factor could not be confirmed with the data. Cronbach’s alphas were 0.84, 0.83, 0.81, 0.58, and 0.50 for all parts of the questionnaire, belonging, engagement, commitment, and peer relation respectively. Conclusion: SCQ could be used as a valid instrument for assessing emotions, evaluations and the behavioral pattern of students toward school.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله validity, students

نویسندگان مقاله لیلی پناغی | leili panaghi
family research centre, shahid beheshti university, daneshju blvd., evin, tehran, iran, ir. fax 9821-29902368
تهران، اوین، بلوار دانشجو، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده. دورنگار 29902368- 021
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

زهره احمدآبادی | zohre ahmadabadi


علی زاده محمدی | ali zadeh mohammadi


مرجان پشت مشهدی | marjan posht mashhadi



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-377&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات