|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۵۶-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری در سالمندان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری (RAVLT) در جمعیت سالمندان بود. روش: 250 سالمند سالم و 100 سالمند مبتلا به دمانس آلزایمر در دامنه سنی 60 تا 80 سال که به روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی برگزیده شده بودند، بر پایه آزمون معاینه مختصر وضعیت شناختی، آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری و معیارهای تشخیصی DSM-IV ارزیابی شدند. یافتهها: در تعیین روایی همگرا، بین نتایج آزمون ری در چهار مرحله میانگین، یادآوری بیدرنگ، یادآوری تأخیری و بازشناسی، و امتیاز زیرآزمون حافظه منطقی وکسلر، همبستگی مثبت معنیدار دیده شد (346/0=r ، 001/0p<). بررسی روایی تفکیکی با مقایسه امتیازات آزمون بین دو گروه سالمندان سالم و مبتلا به دمانس آلزایمر، تفاوت معنیدار یافتههای آنها را در کلیه مراحل آزمون نشان داد (001/0p<). با رسم منحنی راک، حساسیت بالای 89% و ویژگی بالای 81% در مراحل مختلف آزمون بهدست آمد (001/0p<). بهکمک فرمول یو دنس، نقطه برش 5/2 تا 5/6 برای بخشهای گوناگون آزمون تعیین گردید. نتیجهگیری: نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری از روایی و پایایی خوبی برخوردار است و با توجه به نقاط برش تعیینشده، میتواند برای ارزیابی و اظهارنظر نسبت به وضعیت حافظه کوتاهمدت و عملکرد یادگیری در سالمندان، و شناسایی افراد مبتلا به دمانس آلزایمر بهکار برده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Psychometric Properties of Persian Version of the Rey Auditory-Verbal Learning Test (RAVLT) among the Elderly |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: The goal of the present study was to assess the psychometric properties of the Persian version of Rey Auditory-Verbal Learning Test (RAVLT) in the elderly population. Method: 250 normal elderly individuals and 100 elderly individuals with Alzheimer’s dementia, aged between 60 and 80 who were selected using stratified-randomized sampling, were evaluated using Mini-Mental State Examination, RAVLT, and DSM-IV diagnostic criteria. Results: In determining convergent validity, a positive significant correlation was revealed between the four parts of RAVLT (sum, immediate and delayed recall and recognition) and the logical sub test of Wechsler Memory Scale (p< 0.001, r= 0.346). By comparing the test scores between the normal and Alzheimer’s group, discriminant validity analysis showed significant difference of their data in all parts of the test (p< 0.001). Roc curve exhibited a sensitivity of more than 89% and a specificity higher than 81% (p< 0.001), and the cut-off points of 2.5 to 6.5 were determined with U-Dense formula for different parts of the test. Conclusion: The Persian version of the RAVLT has good validity and reliability. Also, based on the determined cut-off points, it can be used to evaluate and interpret the situation of short term memory and learning performance in the elderly, and for the identification of individuals with Alzheimer’s dementia. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
memory, learning, aging, Alzheimer, psychometrics |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا جعفری | zahra jafari kudakyar ave., daneshju, blvd., evin, tehran, iran, ir. fax 9821-22180004 تهران، اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، کدپستی 19834. دورنگار 22180004-021 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
فیلیپ اشتفان موریتس | philip steffen moritz
طاهر زندی | taher zandi
احمد علی اکبری کامرانی | ahmad aliakbari kamrani
سعید ملایری | saeed malyeri
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-378&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|