روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۷۴-۷۸

عنوان فارسی ویژگی‌های روان‌سنجی «آزمون درآمیختگی افکار» در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: پدیده درآمیختگی افکار از مفاهیم مهم نظریه فراشناختی در زمینه اختلال وسواسی- اجباری می باشد. در پژوهش حاضر ویژگی‌های روان‌سنجی «آزمون درآمیختگی افکار» بر روی دانشجویان دانشگاه اصفهان سنجیده شد. روش: پس از ترجمه نسخه اصلی، فرم نهایی بر روی 130 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان اجرا شد. برای سنجش پایایی آزمون از روش‌های همسانی درونی (آلفای کرونباخ و ضریب دونیمه‌سازی) بهره گرفته شد و تعیین روایی آزمون به روش روایی همگرا، روایی تشخیصی و تحلیل عوامل انجام شد. یافته‌ها: تحلیل پایایی همسانی درونی، ضریب آلفا را برای عامل کلی 87/0، و برای عامل اول، دوم، سوم و دونیمه‌سازی به‌ترتیب، 77/0، 82/0، 80/0و 73/0 نشان داد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره (مانووا) برای بررسی روایی تشخیصی میان دو گروه بیمار و عادی، نشان داد که دو گروه از لحاظ عامل کلی و خرده‌مقیاس‌های آن با هم تفاوت معنی‌دار دارند (001/0p<). داده‌های روایی همگرا ضریب همبستگی بین آزمون درآمیختگی افکار و پرسش‌نامه درآمیختگی فکر-کنش را 65/0 نشان داد. تحلیل عاملی تأییدی با چرخش واریماکس نیز سه عامل درآمیختگی فکر-کنش، درآمیختگی فکر - شئ و درآمیختگی فکر- رویداد را به‌دست آورد. نتیجه‌گیری: آزمون درآمیختگی افکار در نمونه دانشجویان ایرانی از روایی وپایایی مناسبی برخوردار است و می‌تواند در موارد تشخیصی و درمانی کاربرد داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال وسواسی- اجباری، تحلیل عامل، روایی، پایایی

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of Thought Fusion Instrument (TFI) in Students
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Thought fusion is an important psychological construct of metacognitive model related to obsessive-compulsive disorder. In the present study the psychometric characteristics of “Thought Fusion Instrument” (TFI) was assessed in Students of Isfahan University. Method: After translating the original version, the final form of TFI was administered to 130 undergraduate students of Isfahan University. To examine the reliability of the TFI, methods of internal consistency (Cronbach’s alpha and split-half coefficient) were used, and validity was assessed using convergent validity, discrimination validity and factor analysis. Results: Internal consistency indicated the alpha coefficients to be 0.87, 0.77, 0.82, 0.80, and 0.73 for the total, first, second, and third factors and split-half coefficient respectively. Multivariate analysis of variance (MANOVA) for assessing diagnostic validity between the patient and the normal group indicated that the two groups have significant difference (p< 0.001) regarding the total factor and its subsets. The correlation coefficient of TFI with Thought-Action Fusion was 0.65. The results of factor analysis using varimax rotation showed three factors: 1. Thought action fusion, 2. Thought object fusion, 3. Thought event fusion. Conclusion: TFI has satisfactory reliability and validity in Iranian sample and can be used for diagnosis and treatment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کاظم خرم دل | kazem khoramdel
isfahan university. school of psychology and educational sciences, isfahan university, hezar jarib st., isfahan, iran, ir. fax 98311-6695141
اصفهان، خیابان هزارجریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی. دورنگار 6695141 -0311
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مهدی ربیعی | mehdi rabiee


حسین مولوی | hossein molavi


حمید طاهر نشاط دوست | hamid taher neshatdoost



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-380&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده علمی کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات