روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۹۳-۲۰۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش روانی خانواده بر سیر بهبودی بیماران مبتلا به اختلال‌های خلقی
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: بررسی حاضر با هدف تعیین میزان اثرات دانش و مهارت‌های خانواده بر سیر بهبودی مبتلایان به اختلال‌های خلقی انجام شد. روش: در یک کارآزمایی بالینی، 31 بیمار مبتلا به اختلال‌های خلقی مراجعه‌کننده به بیمارستان گلستان شهر اهواز و خانواده‌هایشان به‌تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. در گروه آزمایش، جلسات آموزش روانی خانواده، در شش جلسه هفتگی برگزار گردید. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه عملکرد خانواده مک‌مستر و مقیاس‌های افسردگی همیلتون- 17، ارزیابی مانیای بچ- رافائلسن و ارزیابی میزان عملکرد کلی، بهره گرفته شد. یافته‌ها: پس از مداخله، دو گروه از نظر سطح سازگاری خانواده تفاوت آماری معنی‌دار داشتند (01/0p<). تفاوت معنی‌داری در دو گروه از نظر شدت علایم و عملکرد کلی بیمار پیش از ترخیص، در هنگام ترخیص و سه ماه پس از مداخله دیده نشد. هم‌چنین نتایج تفاوت معنی‌داری را از نظر ارتقاء پیروی از دستورات دارویی میان دو گروه آزمایش و گواه نشان نداد. نتیجه‌گیری: آموزش روانی خانواده می‌تواند بر میزان سازگاری خانواده تأثیر بگذارد. لزوم تأمین حمایت‌های آموزشی، اجتماعی و مشاوره‌ای و تشکیل شبکه‌های اجتماعی برای خانواده‌ها و بیماران ضروری به‌نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال خلقی، آموزش روانی خانواده، بهبودی

عنوان انگلیسی Effect of Family Psychoeducation on the Level of Adaptation and Improvement of Patients with Mood Disorders
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: The present study was carried out to determine the effect of the family’s knowledge and skills on the improvement of patients with mood disorder. Method: In a clinical experiment, 31 patients with mood disorders presenting to Golestan Hospital in the city of Ahwaz, Iran, were randomly assigned to two experimental and control groups. The control group took part in six weekly psychoeducation sessions. Data were collected using Mc Master Family Questionnaire, Hamilton Rating Scale for Depression, Beach-Rafaelsen Mania Scale, and Global Assessment of Functioning. Results: After intervention, the two groups showed significant statistical difference with regard to family adaptation (P< 0.01). There was no significant difference in the two groups regarding the severity of symptoms and general functioning of the patients before discharge, at discharge, and three months after intervention. Also, results showed a significant difference regarding medication compliance between the two groups. Conclusion: Psychological training of the family can affect family adaptation. These findings imply the necessity for the provision of educational, social, and consulting services and the formation of social networks for the patients and their families.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله mood disorder, family, recovery

نویسندگان مقاله بهمن دشت بزرگی | bahman dashtbozorgi


فتانه قدیریان | fataneh ghadirian
faculty of nursing, north vali-e-asr ave., aligoodarz, iran, ir. fax 98664-2226418
لرستان، الیگودرز، ولیعصر شمالی، دانشکده پرستاری. دورنگار 2226418-0664

نیلوفر خواجه الدین | niloofar khajeddin


کبری کرمی | kobra karami



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-347&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات