|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۸-۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
روایی و پایایی «آزمون سنجش رشد شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت نیوشا» در کودکان فارسی زبان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدههدف: این پژوهش با هدف ساخت و بررسی روایی و پایایی «آزمون سنجش رشد شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت نیوشا» بهعنوان یک مقیاس سنجش مهارتهای شناختی، ارتباط اجتماعی و حرکت در کودکان فارسی زبان از تولد تا شش سالگی انجام شد. روش: نسخه اولیه این آزمون پس از بررسی منابع مختلف، در سه زمینه رشدی شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت در 13 گروه سنی از تولد تا 72 ماه ساخته شد. پس از یک بررسی مقدماتی، این آزمون با مراجعه به مهدهای کودک، روی 593 کودک طبیعی از دو جنس در استان تهران اجرا شد. پایایی آزمون به شیوه بازآزمایی، پایایی بین نظرات پرسشگران، روایی محتوا، و روایی ساختار آن تعیین گردید. یافتهها: در بررسی هر دو نوع پایایی، همبستگی بیش از 92% به دست آمد (001/0p<). در بیش از 91 درصد موارد، بررسی روایی ساختار، تأثیر سن بر نتایج آزمون را نشان داد. در کل 275 ماده مورد آزمون، تنها در چهار مورد بین دختران و پسران تفاوت معنیداری دیده شد (02/0>p). نتیجهگیری: آزمون سنجش رشد شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت نیوشا، مقیاس گسترده و یکپارچهای برای ارزیابی سیر رشد و شناسایی هر گونه تأخیر در مهارتهای رشدی کودکان فارسی زبان از آغاز تولد تا شش سالگی است و از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Validity and Reliability of Newsha Cognitive, Social Communication and Motor Development Scale in Persian Speaking Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: The goal of the present study was preparing and determining the validity and reliability of “Newsha Developmental Scale” as an integrated test of cognitive, social communication and motor skills of Persian speaking children. Method: The first version of Newsha scale was prepared in three developmental milestones of “cognition”, “social communication”, and “motor” in 13 age groups from birth to 72 months. After a pilot study, the test was conducted on 593 normal children of both sexes in nurseries of Tehran province. The psychometric values were determined using test-retest reliability, inter-rater reliability, content validity and construct validity. Results: A correlation of more than 92% was found in both kinds of reliabilities (p< 0.001). Construct validity exhibited the effect of age on test results in 91 percent of the instances. Difference between boys and girls was shown in only 4 items among all the 275 items of the scale (p< 0.02). Conclusion: The “Newsha Scale” is an integrated and a comprehensive scale for evaluating development process and identifying any delay in developmental abilities in Persian speaking children from birth to 6 years of age, and has an appropriate reliability and validity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Development, Cognition, Social Communication |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا جعفری | zahra jafari research centre for children neurologic rehabilitation. kudakyar ave., daneshju, blvd., evin, tehran, iran, ir. fax 9821-22678513 تهران، اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آموزشی علوم پایه، کد پستی 19834. دورنگار 22678513-021 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
حسن عشایری | hassan ashayeri
سعید ملایری | saeed malayeri
فرشید علایالدینی | farshid alaedini
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-331&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|