روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۲

عنوان فارسی طراحی و روان‌سنجی «مقیاس سازگاری معنوی در نوجوانان ساکن مراکز شبانه‌روزی»
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: از آن‌جا که ابزارهای کمی برای اندازه‌گیری سازگاری معنوی ساخته شده و هیچ‌یک از آنها متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی نوجوانان ایرانی نمی‌باشد، در این پژوهش، ساخت یک مقیاس روا و پایا برای اندازه‌گیری سازگاری معنوی در نوجوانان ساکن مراکز شبانه‌روزی مورد توجه قرار گرفته است. روش: این پژوهش، در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی برای ساخت گویه‌های مقیاس، با 15 نوجوان ساکن مراکز شبانه‌روزی مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد. در بخش کمی، شاخص روایی محتوا، صوری، سازه و ملاکی مقیاس به همراه ضرایب پایایی (آلفای کرونباخ و پایایی به روش بازآزمایی) مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: تحلیل عاملی اکتشافی برای بررسی سازه عاملی مقیاس نشان داد که سه عامل بیانگر 29/55% واریانس بودند. همبستگی نمره‌های مقیاس با مقیاس نگرش معنوی در نوجوانان ساکن مراکز شبانه‌روزی 897/0 و با مقیاس امیدواری نوجوانان 274/0 بود. اندازه‌گیری پایایی، ضریب آلفای مقیاس را 964/0 و ضریب همبستگی بازآزمایی به فاصله 3 هفته را 712/0 به‌دست داد. نتیجه‌گیری: مقیاس سازگاری معنوی در نوجوانان ساکن مراکز شبانه‌روزی، می‌تواند ابعاد مختلف سازگاری معنوی را در این نوجوانان اندازه‌گیری کند و از روایی و پایایی بالایی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان‌سنجی، سازگاری معنوی، نوجوانان ساکن مراکز شبانه‌روزی

عنوان انگلیسی Development and Psychometrics of “Institutionalized Adolescents Spiritual Coping Scale”
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: There are few scales developed to measure spiritual coping, which are not fit to the special situation and culture of Iranian adolescents. Therefore, the purpose of this study was to develop a valid and reliable scale to measure spiritual coping in institutionalized adolescents. Method: This methodological research was conducted in two stages: qualitative and quantitative. In the qualitative stage to develop scale items, 15 semi-structured interviews were conducted with institutionalized adolescents. In the quantitative stage (psychometric testing), content validity index, face, construct and criterion-related validity as well as reliability coefficients (Cronbach’s alpha and test-retest) were assessed. Results: Exploratory factor analysis for assessing factor structure revealed that the three factors could explain 55.29% of the variance. Correlation of the scale scores with scores of “Institutionalized Adolescents Spiritual Attitude Scale” and “Hopefulness Scale for Adolescents” were 0.897 and 0.274 respectively. According to reliability measurement, internal consistency of the scale was coefficient alpha=0.964 and test-retest reliability with a 3-week time interval was 0.712. Conclusion: Institutionalized Adolescents Spiritual Coping Scale measures various dimensions of spiritual coping in this group of adolescents and has a high degree of reliability and validity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم رسولی | maryam rassouli


فریده یغمایی | farideh yaghmaie
nursing amp;amp; midwifery school, shariati street, tehran, iran, ir. fax 9821-22259429
تهران، خیابان دکتر شریعتی، پایین تر از میرداماد، جنب بیمارستان کودکان مفید، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- د

حمید علوی مجد | hamid alavi majd


منصوره سعیدالذاکرین | mansooreh saeedolzakerin



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-332&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات