روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۵۷-۶۲

عنوان فارسی مقایسه تأثیر سه روش پرورش خلاقیت در افزایش خلاقیت دانش‌آموزان پایه دوم راهنمایی
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرورش خلاقیت، بارش فکری، ارتباط اجباری، سینکتیکس، نوجوانی

عنوان انگلیسی Comparison of the Effect of Three Methods of Creativity Development in Second Grade Guidance School Students
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: This research was conducted with the objective of examining the effect of three methods of creativity development (brain storming, forced association and synectics) on creativity development in second grade guidance school students in Shahrekord. Method: The present study was a pretest-posttest experimental design with control group. To measure the dependent variable, namely, creativity, Torrance Tests of Creative Thinking (Form B) were used. In this study, 80 second grade guidance school students (40 boys and 40 girls) were randomly selected and divided into four groups (brain storming, forced association, synectics and control group). Results: Results revealed significant differences between pretest and posttest scores of all groups except the control group (brain storming, p< 0.05 synectics, p< 0.01 forced association, p< 0.05). Also, the difference between the methods of creativity development was not significant in other words, none of the creativity methods were superior to the others. However, there was a significant difference between the control group and the three training groups (p< 0.001). Conclusion: Regardless of the method, creativity training can lead to an increase in students creativity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله creativeness, development, adolescent

نویسندگان مقاله علی اکبر شریفی | ali akbar sharifi
shahrekord azad university, km. 2 saman road, shahrekord, iran, ir. fax 98381-4421629
شهرکرد، کیلومتر 2 جاده سامان، دانشگاه شهرکرد، مرکز مشاوره دانشگاه. دورنگار 4421629-0381
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهرکرد (Shahr kord university)

رقیه داوری | roghieh davari



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-336&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات