روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۶۳-۶۹

عنوان فارسی کارآزمایی کاهش اضطراب امتحان در گروهی از نوجوانان پیش‌دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: اضطراب امتحان نوعی اضطراب وابسته به موقعیت است که می‌تواند موجب افت چشم‌گیر توانایی افراد در موقعیت سنجش یا امتحان گردد. پژوهش حاضر با هدف کارآزمایی تأثیر روش‌های شناختی- رفتاری با شکل آموزش گروهی بر کاهش اضطراب امتحان نوجوانان پیش‌دانشگاهی شهر فسا (استان فارس) انجام شد. روش: 30 پسر و 30 دختر در چارچوب گروه‌درمانی تک‌جنسی (پسران و دختران به‌طور جداگانه، هر گروه 15 نفر) در 10 جلسه گروه‌درمانی با روش‌های شناختی- رفتاری شرکت نمودند. روش‌های مداخله‌ای به‌صورت آموزشی دربردارنده برنامه آموزش آرامش عضلانی و شناخت درمانی رویارویی با استرس بود. یافته‌ها: مقایسه یافته‌های پیش‌آزمون و دو پس‌آزمون نشان‌دهنده کاهش اضطراب افراد تا حد یک سوم میزان اولیه بود که چنین تغییری تا دو ماه پس از قطع روش هم‌چنان پایدار بود. این اثر در مورد دختران بیش از پسران بود. گروه‌درمانی‌ در افزایش نمرات اعتماد به‌نفس شرکت‌کنندگان تأثیر چشم‌گیری داشته است (001/0p<). نتیجه‌گیری: روش‌های گروه‌درمانی به شیوه شناختی- رفتاری می‌تواند در کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب امتحان، مدیریت استرس، گروه‌درمانی، کنترل استرس

عنوان انگلیسی A Clinical Trial for Reduction of Test Anxiety in a Group of Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: Test anxiety is a situation dependent anxiety that can cause a significant reduction in the ability of people in dealing with tests or assessments. The present study was designed to investigate the effect of cognitive-behavioral methods in the form of group education on the reduction of test anxiety in high school adolescents in the city of Fasa (Fars province, Iran). Method: 30 boys and 30 girls in a unisex group therapy scheme (boys and girls separately, each group containing 15 individuals), participated in 10 group therapy sessions with cognitive-behavioral methods. Intervention methods included programs for training muscle relaxation and cognitive therapy for confronting stress. Results: Comparison of the results of the pretest and post-test revealed a decrease in the level of anxiety in the subjects to one third of the primary level, which remained constant until two months after dis-continuing the approach. The effect was higher in girls than in boys. Group therapy had a significant effect on the increase in the scores of participants’ self-esteem (p< 0.001). Conclusion: Different methods of cognitive-behavioral group therapy can be effective in decreasing test anxiety in high school students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله test anxiety, group therapy, stress

نویسندگان مقاله حسن حق شناس | hassan hagh shenas
psychiatry research center, hafez hospital, abiverdi bolvard, shiraz, iran, ir. fax 98711-6273070
شیراز، بلوار ابیوردی، بیمارستان حافظ، مرکز تحقیقات روانپزشکی. دورنگار 6273070-0711

محمدجعفر بهره دار | mohammad jafar bahredar


زهرا رحمن ستایش | zahra rahman setayesh



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-337&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات