روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۳۸۰-۳۸۸

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کاهش علایم اختلال اضطراب جدایی
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر درمان مبتنی بر دلبستگی در کاهش علایم اختلال اضطراب جدایی بدون مداخله مستقیم در مدیریت اضطراب کودک بود. روش: این طرح پژوهشی بر پایه طرح خط پایه چندگانه با ورود پله‌ای به درمان، اجرا و بررسی شدت علایم اضطرابی کودک به‌کمک یک پرسش‌نامه انجام شد. آزمودنی‌های پژوهش شش مادر و کودک دارای اختلال اضطراب جدایی بودند که به‌تصادف از میان مادران و کودکان مراجعه‌کننده به مهد‌های کودک منطقه هشت تهران به‌وسیله مصاحبه بالینی و ابزار غربالگری مسایل هیجانی کودکان انتخاب شدند و جلسه‌های مداخله که بر پایه برنامه درمان مبتنی بر دلبستگی تدوین شده بود و برنامه آموزش مدیریت والدین انجام شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که مداخله مبتنی بر دلبستگی و آموزش مدیریت والدین توانسته‌اند در شدت علایم اضطراب جدایی کودکان از نظر آماری کاهش معنی‌دار پدید آورند (001/0p<). نتیجه‌گیری: درمان مبتنی بر دلبستگی بدون مداخله مستقیم در مدیریت اضطراب کودک یا آموزش مدیریت اضطراب کودک به والدین، می‌تواند علایم اضطراب جدایی کودک را کاهش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دلبستگی، اختلال اضطراب جدایی، درمان مبتنی بر دلبستگی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Attachment Based Therapy on Reduction of Symptoms in Separation Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: The purpose of this study was to examine the effectiveness of attachment based therapy on the reduction of separation anxiety disorder symptoms without a direct intervention in the child’s anxiety management. Method: This study was carried out based on a multiple baseline approach with a step-wise initiation of treatment, along with the evaluation of the severity of children’s anxiety symptoms using a questionnaire. The subjects comprised six couples of mothers and children with separation anxiety, who were randomly selected from among mothers and children presented to kindergartens in area 8 in the city of Tehran, using clinical interview and screening tools for emotional problems of children. Intervention sessions based on attachment based therapy as well as parental management training were carried out. Results: Results of variance analysis showed that separation anxiety disorder symptoms underwent significant reduction in both attachment based therapy and parental management training (P< 0.01). Conclusion: Attachment based therapy without direct intervention in the management of child anxiety or the instruction of child anxiety management to parents, can reduce the symptoms of separation anxiety in children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attachment, separation anxiety disorder, psychotherapy

نویسندگان مقاله مصطفی ذوالفقاری مطلق | mostafa zolfaghari motlagh
tehran, iran, ir. fax 9821-88750606
دورنگار 88750606-021

علیرضا جزایری | ali reza jazayeri


کتایون خوشابی | katayoun khoshabi


محمدعلی مظاهری | mohammad ali mazaheri


مسعود کریملو | masoud karimlou



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-317&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات