|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۳۸۹-۳۹۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی گروهدرمانی متمرکز بر ابراز وجود در کاهش پرخاشگری و بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروهدرمانی متمرکز بر ابراز وجود در کاهش پرخاشگری و بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر شیراز انجام شده است. روش: در یک بررسی آزمایشی، از میان 125 نفر بهکمک پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) و مصاحبه تشخیصی، 32 نفر گزینش شده و بهتصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. همچنین از میان دانشآموزان عادی همان دبیرستانها و کلاسها بهتصادف 32 نفر بهعنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. سپس روش مداخله گروهی ابراز وجود در 12 جلسه 90 دقیقهای در مورد گروه آزمایش انجام شد و دو گروه عادی و پرخاشگر، درمانی دریافت نکردند. هر سه گروه پس از پایان دوره مداخله به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. دادههای بهدستآمده بهکمک آزمونهای آماری t، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شدند. یافتهها: تحلیل واریانس در مرحله پسآزمون در سه گروه از نظر متغیرهای پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی (01/0p<) تفاوت معنیدار نشان داد. به بیان دیگر پرخاشگری در گروه آزمایش کاهش یافت و در پیشرفت تحصیلی آنها بهبود معنیدار پدید آمد. نتیجهگیری: درمان گروهی ابراز وجود در کاهش پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی مؤثر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پرخاشگری، درمان گروهی، ابراز وجود، پیشرفت تحصیلی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Assertive Training Group Therapy in Decreasing Aggression and Improving Academic Achievement in High School Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of assertive training group therapy in aggression reduction and academic achievement among high school students in the city of Shiraz. Method: In an experimental study, 32 subjects were selected using the Aggression Questionnaire (AGQ) and clinical interview, from among 125 high school students. The subjects were randomly assigned to one experimental and one control group. Also, 32 normal students from the same high schools and classes were randomly selected as the normal control group. Assertive training group therapy was administered to the experimental group in twelve 90-minutes sessions. The normal and aggressive control groups did not receive any therapy. All three groups completed the study’s questionnaires after the intervention period. Data were analyzed using statistical tests of t-test, analysis of variance, and Scheffe post hoc test. Results: Analysis of variance in post test assessment showed significant difference between the variables of aggression and academic achievement in the three groups (p< 0.01). In other words, aggression decreased in the experimental group and a significant improvement in education took place. Conclusion: Assertive training group therapy is effective in decreasing aggression and improving academic achievement. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
احمد عاشوری | ahmad ashouri tehran psychiatric institute and mental health research centre, shahid mansoori alley, niayesh st., sattarkhan ave., tehran, iran, ir. fax 9821-66506853 تهران، خیابان ستارخان، خیابان نیایش، کوچه شهید منصوری، انستیتو روانپزشکی تهران و مرکز تحقیقات
مهدی ترکمن ملایری | mehdi torkman malayeri
زهرا فدایی | zahra fadaee
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-318&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|