|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۴۳۹-۴۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
پایایی و روایی مقیاس حمایت اجتماعی در دانشجویان دانشگاههای اصفهان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدههدف: هدف مقاله حاضر بررسی پایایی و روایی مقیاس حمایت اجتماعی است. روش: آزمودنیهای پژوهش 200 دانشجوی دختر و پسر دانشگاههای اصفهان بودند که به روش خوشهای- تصادفی نمونهگیری شده و بهکمک مقیاس حمایت اجتماعی کاترونا و راسل ارزیابی شدند. برای آزمون روایی ابزار پژوهش، پرسشنامه احساس خوشبختی گلدبرگ بهکار برده شد. تحلیل دادهها بهکمک روشهای آماری توصیفی، آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکمتغیره و چندمتغیره انجام شد. یافتهها: ضریب همبستگی پایایی ابزار (آلفای کرونباخ) برای کل آزمودنیها، پسران و دختران بهترتیب 85/0، 87/0و 82/0 بهدست آمد. بررسی روایی سازه بهکمک تحلیل عاملی نشان دادکه شش زیرمقیاس حمایت اجتماعی قابل تقلیل در یک عامل هستند و عامل یادشده را میتوان حمایت اجتماعی نامید. رابطه معنیداری بین حمایت اجتماعی واحساس خوشبختی وجود داشته (449/0=r)که گویای روایی ابزار پژوهش میباشد. نتیجهگیری: مقیاس حمایت اجتماعی دارای پایایی و روایی بسیارمطلوبی است و متناسب با فرهنگ ایران کاربرد دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حمایت اجتماعی، پایایی، احساس خوشبختی، دانشجویان |
|
عنوان انگلیسی |
Reliability and Validity of the Social Provision Scale (SPS) in the Students of Isfahan University |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: The aim of the present article is to assess the reliability and validity of the Social Provision Scale (SPS). Method: This experiment is a survey study. The subjects consisted of 200 male and female students of Isfahan University who were selected using randomized cluster sampling and were then evaluated using Cutrona and Russell's social provision scale. Goldberg's Well-being Questionnaire was used to assess the validity of the study’s instrument. Data were analyzed using descriptive statistics, t-test, Pearson’s correlation coefficient, and univariate and multivariate analysis of variance. Results: Cronbach’s alpha for all subjects, males and females was 0.85, 0.87 and 0.82 respectively. Assessment of validity using factor analysis revealed that the six sub-scales of social support can be reduced to one factor, which could be refered to as social support. There was a significant relationship between social support and feeling of happiness (r=0.449) which indicates the validity of the instrument. Conclusion: The Social Provision Scale support instrument has a highly significant validity and reliability and is suitable to Iranian culture. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
social support, reliability, happiness, students |
|
نویسندگان مقاله |
محمدعلی زکی | mohammad ali zaki amir-al-momenin peace upon him university complex, km. 5 shiraz rd., isfahan, iran, ir. fax 98311-6804243 اصفهان، کیلومتر 5 جاده شیراز، مجتمع دانشگاهی حضرت امیرالمؤمنین ع ، گروه علوم انسانی. دورنگار 6804243-0311
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-324&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|