روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۳۱۶-۳۲۵

عنوان فارسی ویژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Psychometric Properties of the Brief Fear of Negative Evaluation Scale
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: This study examined the psychometric properties of the Brief Fear of Negative Evaluation Scale (FNES-B) in a nonclinical, student sample. Method: 325 students (143 male and 182 female) who were selected using randomized multi-stage sampling method responded to FNES-B Scale and Academic Expectations Stress Inventory (AESI). In this research, the confirmatory factor analysis was used to determine the validity of FNES-B, and Cronbach’s alpha was used to determine its internal consistency. Results: Confirmatory factor analysis revealed that while the unidimensional model of Brief Fear of Negative Evaluation Scale had an acceptable fit to the data, the two-factor model of Brief Fear of Negative Evaluation Scale (including positive and reverse scored items) demonstrated a superior fit to the data. The data also supported the reliability of FNES-B scores. In other words internal consistency was good for the positive scored factor (=α0.87) and for the full FNES-B scale (=α0.84) and acceptable for the reverse scored factor (=α0.47). FNES-B scores were significantly correlated with the AESI (p< 0.001). Female students scored higher in FNES-B scores in comparison with male students. Conclusion: FNES-B is a valid and reliable measurement instrument for measuring fear of negative evaluation in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امید شکری | omid shokri


فریبرز گراوند | fariborz geravand


زهرا نقش | zahra naghsh


رضا علی طرخان | reza ali tarkhan


مریم پاییزی | maryam paeezi



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-311&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات