روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۴۶-۱۵۱

عنوان فارسی روایی و پایایی مقیاس به‌زیستی روانشناختی ریف
چکیده فارسی مقاله هدف: نظر به اهمیت بررسی جنبه‌های به‌زیستی افراد و نقش آن در سلامت بدنی و روانی آنان، این پژوهش با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس به‌زیستی روانشناختی ریف انجام گردیده است.روش: در یک بررسی توصیفی- مقطعی 145 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر (96 زن و 49 مرد) که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای- تصادفی انتخاب شده بودند، به پرسش‌های مقیاس‌های به‌زیستی روان شناسی ریف، مقیاس رضایت از زندگی، پرسش‌نامه شادمانی آکسفورد و مقیاس عزت‌نفس روزنبرگ پاسخ دادند. داده‌ها به‌کمک روش‌های آماری توصیفی و ضریب همبستگی تحلیل شدند. یافته‌ها: ضریب پایایی به‌روش بازآزمایی مقیاس به‌زیستی روانشناختی ریف 82/0 و خرده‌مقیاس‌های پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد شخصی به‌ترتیب 71/0، 77/0، 78/0، 77/0، 70/0 و 78/0 به‌دست آمد که از نظر آماری معنی‌دار بود (001/0p<). همبستگی مقیاس به‌زیستی روانشناختی با مقیاس رضایت از زندگی، پرسش‌نامه شادکامی آکسفورد و پرسش‌نامه عزت‌نفس روزنبرگ به‌ترتیب 47/0، 58/0 و 46/0 به‌دست آمد (001/0p<).نتیجـه‌گیری: مقیاس به‌زیستی روانشناختی ریف از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و برای سنجش به‌زیستی روانشناختی دانشجویان ایرانی مناسب است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مقیاس به‌زیستی روانشناختی ریف، دانشجو، روایی، پایایی

عنوان انگلیسی Reliability and Validity of Ryff’s Psychological Well-being Scales
چکیده انگلیسی مقاله Bayani, A. A., Koocheky, A. M., & Bayani, A. (2008). Reliability and validity of Ryff’s psychological well-being scales. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 14, 146-151. AbstractObjectives: Considering the importance of assessing aspects of well-being in individuals and its role in physical and psychological health, this study was carried out to examine the reliability and validity of Ryff’s Psychological Well-being Scales (RPWBS).Method: In a descriptive cross-sectional study 145 students of Islamic Azad University, Azadshahr Branch (96 women and 49 men) who were selected using random stratified method, completed RPWBS, Self-acceptance subscales, Oxford Happiness Scale, and Rosenberg’s Self-esteem Scale. Data were analyzed using descriptive statistic methods and correlation coefficient. Results: The test-retest reliability coefficient of RPWBS was 0.82. The subscales of Self-acceptance, Positive Relation with Others, Autonomy, Environmental Mastery, Purpose in Life, and Personal Growth were found to be 0.71, 0.77, 0.78, 0.77, 0.70, and 0.78 respectively, which were statistically significant (p< 0.001). The correlation coefficient of RPWBS with Satisfaction with Life, Happiness, and Self-esteem were also found to be: 0.47, 0.58, and 0.46 respectively which were also significant (P< 0.001).Conclusion: The RPWBS are valid and reliable and are suitable for use in assessing the psychological well-being of Iranian students. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی اصغر بیانی | ali asghar bayani
استان گلستان، خیابان شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر. دورنگار 6724003-0174

عاشور محمدکوچکی | ashoor mohammad koochekya


علی بیانی | ali bayani



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-292&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات