روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۷۶-۱۸۳

عنوان فارسی ارتباط سبک‌های مقابله‌ای با هوش هیجانی در دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین ارتباط سبک‌های مقابله‏ای با هوش هیجانی در دانش‏آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران بود. روش: 420 دانش‏آموز (195 پسر و 225 دختر) از سه منطقه شهر تهران (منطقه‌های یک، شش و 16) و در سه مقطع اول، دوم و سوم راهنمایی که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- چندمرحله‌ای و تصادفی انتخاب شده بودند، دو پرسش‌نامه راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان و هوش هیجانی را تکمیل کردند. داده‌ها به‌کمک ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. یافته‌ها: بین هوش هیجانی و مؤلفه‌های آن با هر یک از سه سبک مقابله‏ای کارآمد، ناکارآمد و رجوع به دیگران (و راهبردهای مقابله‌ای مربوط به این سبک‌ها) ارتباط مثبت معنی‌دار دیده شد (001/0p<). هم‌چنین هوش هیجانی می‌توانست هر یک از این سه سبک مقابله‌ای را به‌طور معنی‌داری پیش‌بینی کند (001/0p<). نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش در تأیید فرضیه‌هایی هستند که قصد دارند هوش هیجانی و مقابله را به‌عنوان سازه‌های به‌هم مربوط، مفهوم‌سازی کنند. این نتایج هم‌چنین برای متخصصانی که به‌دنبال الگوهای مبتنی بر پیش‌گیری و درمان اختلال‌های رفتاری و روانی هستند، سودمند می‌باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مقابله، هوش هیجانی، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی The Relationship between Coping Styles and Emotional Intelligence in Students
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: The purpose of this research was to determine the relationship between coping styles and emotional intelligence in guidance school students in the city of Tehran.Method: 420 students (195 boys and 225 girls) who were selected randomly using multi-stage cluster sampling from three areas in Tehran (areas one, six and 16) from all grades of guidance school, completed the Adolescent Coping Scale and Schutte Self-report Inventory. Data were analyzed using correlation coefficient and regression analysis. Results: There was a positive relationship between emotional quotient and each of the three coping styles (efficient, non-efficient, and refer-to-others) (p< 0.001). In addition, emotional intelligence could significantly predict each of these three coping styles (p< 0.001).Conclusion: The results of the present study approve the theories that aim to conceptualize emotional intelligence and coping in an integrated unit. These results are also useful for specialists who are pursuing patterns based on the prevention and treatment of behavioral and psychiatric disorders. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله coping, emotional, intelligence, students

نویسندگان مقاله داود محمدی | davoud mohammadi


اسماعیل ترابی | smaeil torabi


بنفشه غرایی | banafsheh gharaei



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-296&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات