|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۸۴-۱۹۲
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه برخی متغیرهای جمعیتشناختی با خود-کارآمدی دانشآموزان در تعامل اجتماعی با همسالان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر و شمار خواهران/ برادران با خود- کارآمدی ادراکشده در تعاملات اجتماعی دانشآموزان دوره راهنمایی بود. رابطه بین پیشرفت تحصیلی و خود- کارآمدی اجتماعی نیز بررسی شده است.روش: در یک بررسی توصیفی- مقطعی 398 دانشآموز (204 دختر و 194 پسر) دوره راهنمایی که به روش نمونهگیری خوشهای- تصادفی انتخاب شده بودند، مقیاس خود- کارآمدی ادراکشده در تعاملهای اجتماعی با همسالان را تکمیل کردند. دادهها بهکمک آزمونهای آماری t، تحلیل واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان دادند که ویژگیهای روانسنجی مقیاس یادشده برای کار در جامعه ایرانی مناسب است. همچنین این بررسی بین پیشرفت تحصیلی و خود- کارآمدی ادراکشده در تعامل با همسالان ارتباط معنیداری نشان نداد. دختران از نظر خود-کارآمدی ادراکشده تفاوت معنیداری با پسران نداشتند. شغل پدر با خود- کارآمدی ادراکشده در تعامل اجتماعی با همسالان رابطه معنیداری داشت (01/0p<). تحصیلات پدر و مادر رابطه معنیداری با خود-کارآمدی نداشت. بین تعداد خواهران و برادران و خود- کارآمدی رابطه مستقیم و معنیداری (05/0p<) دیده شد.نتیجهگیری: شغل پدر و شمار برادران و خواهران با خود-کارآمدی ادراکشده در تعامل اجتماعی با همسالان رابطه مستقیم دارند؛ اما پیشرفت تحصیلی دانشآموز، میزان تحصیلات پدر و مادر و متغیر جنسیت با خود-کارآمدی ادراکشده در تعامل اجتماعی با همسالان در ارتباط نیست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between Some Demographic Variables and Perceived Self-efficacy in Social Interactions with Peers among Junior High School Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: The aim of the present research was studying the relationship between "parent’s education, father's job and the number of siblings" and the perceived self-efficacy in social interactions with peers in junior high school students. The relation between academic achievement and social self-efficacy was also studied. Method: In a descriptive cross-sectional study 398 junior high school students (204 girls and 194 boys) who were selected using random cluster sampling completed the Scale for Perceived Self-efficacy in Social Interactions with Peers. Data were analyzed using t statistical test, one way analysis of variance, and Pearson correlation coefficient. Results: Findings revealed that the psychometric properties of the mentioned scale are appropriate for use in Iranian population. Also, this study did not show a significant relationship between perceived self-efficacy in the interaction with peers and academic achievement. Girls were not significantly different from boys with regard to self-efficacy. Father’s job had a significant relationship with perceived self-efficacy in social interaction with peers (p< 0.01). Parent’s education did not have a significant relationship with self-efficacy. There was a significant relationship between the number of siblings and self-efficacy (p< 0.05).Conclusion: Father’s job and the number of siblings have a direct relationship with perceived self-efficacy in social interaction with peers but academic achievements, parent’s education, and sex are not related to perceived self-efficacy in social interaction with peers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مسعود حسین چاری | massoud hosseinchari school of psychological and educational sciences, shiraz university, shiraz, iran, ir. شیراز، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی. بخش روانشناسی تربیتی. دورنگار 6286441-0711 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
رسول کیانی | rasoul kiani
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-297&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|