|
|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۴-۳۲
|
|
|
| عنوان فارسی |
اثر واسطهگی توجه متمرکز بر خود و خودکارآمدی اجتماعی بر ارتباط میان اضطراب اجتماعی و سوگیریهای داوری |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف: از آنجا که افراد با اختلال اضطراب اجتماعی در موقعیتهای اجتماعی، اضطراب زیادی را تجربه میکنند و خودکارآمدی در موقعیتهای اجتماعی، تعیینکننده اضطراب اجتماعی دانسته شده، در این بررسی ارتباط میان خودکارآمدی اجتماعی، توجه متمرکز بر خود، سوگیریهای شناختی و اضطراب اجتماعی آزمون شده است.روش: این بررسی از نوع مقطعی- مقایسهای است. 830 دانشآموز دبیرستانی (429 دختر و 401 پسر) شهر شیراز که به روش خوشهای- تصادفی نمونهگیری شده بودند به مقیاس اضطراب اجتماعی (SAS-A)، پرسشنامه احتمال/ پیامد وقوع رویدادهای منفی اجتماعی (PCQ-C)، پرسشنامه کانون توجه (FAQ) و مقیاس خودکارآمدی برای موقعیتهای اجتماعی (SESS) پاسخ دادند. تحلیل دادهها بهکمک ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون انجام شد.یافتهها: اضطراب اجتماعی همبستگی معنیداری با خودکارآمدی اجتماعی (001/0p<) و توجه متمرکز بر خود (001/0p<) داشت. افزون بر آن اضطراب اجتماعی، خودکارآمدی اجتماعی و توجه متمرکز بر خود ارتباط معنیداری با احتمال (001/0p<) و پیامد (001/0p<) رخداد رویدادهای منفی اجتماعی داشتند و در نهایت الگوی میانجی تأیید شد. به بیان دیگر اضطراب اجتماعی با خودکارآمدی اجتماعی و توجه متمرکز برخود و از این رو با سوگیریهای شناختی ارتباط داشت. نتیجهگیری: توجه متمرکز بر خود و شاخصهای سوگیری داوری با کنترل خودکارآمدی اجتماعی و اضطراب اجتماعی ارتباط دارند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
The Study of Mediating Effects of Self-Focused Attention and Social Self-Efficacy on Links between Social Anxiety and Judgment Biases |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: Since individuals with social anxiety disorder experience a high level of anxiety in social situations, and self efficacy in social situations is considered to determine social anxiety, the present study examines the relationship between social self-efficacy, self-focused attention, cognitive biases, and social anxiety. Method: This is a cross-sectional comparative study. 830 high school students (429 girls and 401 boys) who were selected using random-cluster sampling method completed the following questionnaires: Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A), Probability/Cost Questionnaire for Children (PCQ-C), Focus of Attention Questionnaire (FAQ) and Self-efficacy for Social Situation Scale (SESS). Data were analyzed using correlation coefficient and regression analysis. Results: There were significant correlations between social anxiety and social self-efficacy (p< 0.001) and self-focused attention (p< 0.001). In addition, social anxiety, social self-efficacy and self- focused attention had a significant relationship with the probability (p< 0.001) and the outcome (p< 0.001) of negative social events and the mediational model was ultimately confirmed. In other words social anxiety was related to social self-efficacy and self-focused attention and therefore with cognitive biases. Conclusion: Self-focused attention and measures of biased judgments are related to the control of social self-efficacy and social anxiety. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
محمد خیر | mohammad khayyer school of psychology and educational sciences, shiraz, iran, ir. fax 98711-6286441 شیراز، دانشگاه شیراز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دورنگار 6286441-0711 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
صغری استوار | soghra ostovar
مرتضی لطیفیان | morteza latifian
محمدرضا تقوی | mohammad reza taghavi
سیامک سامانی | siamak samani
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-278&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|