روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۳۹۳-۴۰۴

عنوان فارسی تفاوت‌های جنسی در صمیمیت اجتماعی: نقش سبک‌های هویت
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جنسیت و صمیمیت اجتماعی با تأکید بر نقش میانجی‌گر سبک‌های هویت در دانش‌آموزان دبیرستانی انجام شد. روش: در یک بررسی توصیفی- مقطعی 2099 دانش آموز (1008 پسر و 1091 دختر) که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی از میان دانش‌آموزان دبیرستان‌های دولتی شهر تهران انتخاب شده‌ بودند به پرسش‌نامه‌های سبک‌های هویت (ISI-6G) و صمیمیت اجتماعی میلر (MSIS) پاسخ دادند. داده‌ها به‌کمک تحلیل واریانس چندمتغیری، ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند.یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که به‌طور کلی بین دو جنس و پایه‌های تحصیلی مختلف از نظر سطوح سه‌گانه سبک‌های هویت تفاوت معنی‌داری وجود دارد. نتایج ماتریس همبستگی نشان داد که در دانش‌آموزان دختر و پسر، بین نمرات صمیمیت اجتماعی (01/0p<) و سبک‌های اطلاعاتی (01/0p<)، هنجاری و تعهد (01/0p<) رابطه مثبت و معنی‌دار، و بین سبک سردرگم و صمیمیت اجتماعی در دختران رابطه منفی و غیرمعنی‌دار و در پسران رابطه منفی و معنی‌دار (05/0p<) وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نیز نشان داد که متغیرهای جنسیت (001/0p<)، پایه تحصیلی (01/0p<) و سبک‌های هویت اطلاعاتی (001/0p<)، هنجاری (001/0p<) و تعهد هویتی (05/0p<) به طور معنی‌داری صمیمیت اجتماعی را پیش‌بینی می‌کنند. نتیجه‌گیری: با وجود رابطه معنی‌دار سبک‌های هویت اطلاعاتی و هنجاری با صمیمیت اجتماعی در بررسی رابطه بین متغیرهای جمعیت‌شناختی جنس و سن با صمیمیت اجتماعی، توجه به نقش میانجی‌گر سبک‌های هویت از اهمیت چندانی برخوردار نیست. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Sex Differences in Social Intimacy: The Role of Identity Styles
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: The aim of the present study was to examine the relationship between sex and social intimacy with an emphasis on the mediating role of identity styles in high school students. Method: In a descriptive cross-sectional study 2099 students (1008 males and 1091 females) who were selected using random cluster sampling from high schools in the city of Tehran completed The Identity Styles Inventory and The Miller Social Intimacy Scale (MSIS). Data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA), Pearson correlation and hierarchical regression. Results: The results of MANOVA showed that in general there is a significant difference between the two sexes and different educational levels with regard to the three levels of identity styles. Results of correlation matrix showed a positive and significant correlation between social intimacy (p< 0.01) and informational (p< 0.01), normative styles and commitment (p< 0.01) in boys and girls and a negative and nonsignificant correlation between social intimacy and diffuse/ avoidant style in girls, and a significant negative correlation between social intimacy and diffuse/avoidant style in boys (p< 0.05). The results of hierarchical regression analysis indicated that sex (p< 0.001), educational grade (p< 0.01), informational style (p< 0.001), normative style (p< 0.001), and commitment (p< 0.05) are significant predictors of social intimacy.conclusion: Despite a significant correlation between informational, normative styles with social intimacy in the evaluation of the correlation between demographic variables such as sex and age with social intimacy, the role of identity style is not very important.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره دانشورپور | zohreh daneshvarpour


عزیرا تاجیک اسمعیلی | aziz o llah tajic esmaeili


مهرناز شهرآرای | mehrnaz shahraray


ولی ا فرزاد | vali o llah farzad


امید شکری | omid shokri



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-271&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات