|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۲۴۹-۲۵۵
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه افکار اضطرابی با باورهای فراشناختی در دانشآموزان دبیرستانی مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدههدف: اضطراب فراگیر موجب ادامه نگرانی افراطی و تعمیمیافتهای میشود که ویژگی آشفتهساز اصلی این اختلال بهشمار میرود. این پژوهش در این راستا و با هدف بررسی رابطه بین افکار اضطرابی با باورهای فراشناختی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام شده است. روش: جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دبیرستانی مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و نمونه مورد بررسی 60 دانشآموز دبیرستانی (30 دختر و 30 پسر) بودند که بر پایه معیارهای تشخیصی DSM-IV مبتلا به این اختلال تشخیص داده شدند. این افراد به روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای مقیاس افکار اضطرابی و مقیاس اضطراب فراگیر پاسخ دادند. دادهها بهکمک روشهای آمار توصیفی و آزمون آماری تحلیل واریانس تحلیل شدند.یافتهها: این بررسی نشان داد که افکار اضطرابی (جسمانی، اجتماعی و فرانگرانی) دختران و پسران با باورهای فراشناختی غیرقابل کنترلبودن نگرانی رابطه معنیداری دارند (05/0>p ) و دختران بیش از پسران دارای باورهای فراشناختی مثبت (001/0>p ) و باورهای فراشناختی منفی (01/0>p ) درباره نگرانی هستند. بین افکار فرانگرانی و باورهای فراشناختی غیرقابل کنترلبودن نگرانی و همچنین بین باور فراشناختی پرهیز از نگرانی و فرانگرانی در هر دو گروه رابطه وجود داشت (05/0>p ).نتیجهگیری: باورهای فراشناختی منفی و مثبت میتوانند سبب تداوم نگرانی شوند. تفاوت میان دختران و پسران در فراوانی باورهای فراشناختی درباره نگرانی، تبیینی برشیوع بیشتر اضطراب فراگیر در دختران است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between Anxious Thoughts and Metacognitive Beliefs in High School Students with Generalized Anxiety Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: Generalized anxiety disorder (GAD) is characterized by excessive, predominant and ongoing worry and tension. The objective of this study was to determine the relationship between anxious thoughts and metacognitive beliefs among patients with GAD. Method: For this study, 60 high school students (30 males and 30 females) were selected using cluster-random sampling. All of the subjects had generalized anxiety disorder according to DSM-IV criteria. Subjects participated in the study by answering the Anxious Thought Inventory (ANTI) and Generalized Anxiety Disorder Scale. The data were analyzed through descriptive statistic methods and analysis of variance.Results: The study showed that there are significant relationships between anxious thoughts (health, social, and meta worries) in girls and boys, and metacognitive beliefs about worry uncontrollability (p< 0.05). The girls have considerably more positive metacognitive beliefs about worry compared to boys (p< 0.001). The same is true in case of negative metacognitive beliefs (p< 0.01). There are significant correlations between meta-worry and metacognitive beliefs about worry uncontrollability in girls and boys (p< 0.05). Similar correlation exists between meta-worry and metacognitive beliefs about worry avoidance in both groups (p< 0.05).Conclusion: Positive and negative metacognitive beliefs can cause worry continuation. Gender differences in frequency of the meta-cognitive beliefs about worry is an explanation for higher rate of GAD among girls. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه بهرامی | fatemeh bahrami hezar jarib street, faculty of education and psychology, esfahan university, esfahan, iran, ir. اصفهان، خیابان هزارجریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مشاوره. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
شیوا رضوان | shiva rezvan
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-257&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|