روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۲۵۶-۲۶۳

عنوان فارسی ارتباط میان اضطراب اجتماعی و سوگیری‌های شناختی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی و مقایسه سوگیری شناختی نسبت به رویدادهای اجتماعی و غیراجتماعی منفی در نوجوانان با اضطراب اجتماعی بالا و اضطراب اجتماعی پایین بود. روش: در یک بررسی توصیفی- مقطعی 125دانش‌آموز دختر و پسر سال اول و دوم راهنمایی، 41 نفر نوجوان با اضطراب اجتماعی بالا (18 پسر، 23 دختر) و 84 نفر نوجوان با اضطراب اجتماعی پایین (44 پسر، 40 دختر) به‌کمک مقیاس اضطراب اجتماعی کودکان و پرسش‌نامه پیامد / احتمال کودکان (PCQ-C ) و پرسش‌نامه افسردگی بک ارزیابی شدند. داده‌ها به‌کمک روش آماری t ، تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تحلیل همبستگی، تحلیل شدند.یافته‌ها: نوجوانان با اضطراب اجتماعی بالا نسبت به نوجوانان با اضطراب اجتماعی پایین احتمال و پیامد رخداد رویدادهای منفی اجتماعی را حتی پس از کنترل نشانگان افسردگی بالاتر برآورد می‌کنند (001/0p< ). در نمره‌های احتمال غیراجتماعی دو گروه تفاوت معنی‌داری از نظر آماری دیده نشد. هم‌چنین تأثیر جنسیت و تأثیر تعاملی جنسیت×گروه بر احتمال و پیامد رخداد رویدادهای منفی اجتماعی از نظر آماری معنی‌دار نبود.نتیجه‌گیری: نوجوانان با اضطراب اجتماعی بالا، بیش از نوجوانان با اضطراب اجتماعی پایین در تفسیر رویدادهای اجتماعی منفی، سوگیری نشان می‌دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوگیری شناختی، اضطراب اجتماعی، نوجوانان، افسردگی ‌

عنوان انگلیسی Relationship between Social Anxiety and Cognitive Biases in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: The aim of this research was to study and compare cognitive biases towards the negative social and non-social events in adolescents with high and low social anxiety. Method: In a descriptive cross-sectional study 125 boys and girls in first and second year of counseling and guidance school. 41 adolescents (18 boys, 23 girls) with high social anxiety and 84 adolescents (44 boys, 40 girls) with low social anxiety were assessed by the Social Anxiety Scale for Children, Children Depression Inventory and the Probability/Cost Questionnaire for Children (PCQ-C). Data were analyzed through t test, multivariate Covariance analysis and correlation analysis.Results: Adolescents with high social anxiety overestimated the cost and probability of negative social events compared to adolescents with low social anxiety, even after controlling for depression syndrome (p< 0.001). No statistically significant differences were noted between the two groups in the probability scores of the non-social events. The effect of gender and its interaction in the groups over the probability and cost of the negative non-social events also was not statistically significant. Conclusion: Adolescents with high social anxiety show more bias in the interpretation of negative social events than their peers with low social anxiety. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cognitive bias, social anxiety, adolescents, depression

نویسندگان مقاله محمد خیر | mohammad khayyer
shiraz university, shiraz, iran, ir.
شیراز، دانشگاه شیراز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

صغری استوار | soghra ostovar



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-258&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات