|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۲۶۴-۲۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
پرخاشگری رابطهای در کودکان پیشدبستانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدههدف: از آنجا که پرخاشگری رابطهای سبب پیامدهای زیانباری برای خود کودک پرخاشگر و سایر کودکان میشود، این پژوهش با هدف بررسی پرخاشگری رابطهای نزد کودکان پیشدبستانی در شهر شیراز انجام شد.روش: در یک بررسی توصیفی- مقطعی 258 کودک 3 تا 7 ساله (119 پسر و 139 دختر) به یک پرسشنامه ده مادهای در زمینه پرخاشگری رابطهای برای کودکان پیشدبستانی- فرم آموزگار و پرسشنامه پرخاشگری رابطهای و محبوبیت- فرم همسالان پاسخ دادند. این کودکان از چهار مهدکودک معرفیشده توسط سازمان بهزیستی شیراز انتخاب شدند. دادهها بهکمک تحلیل واریانس، ضریب همبستگی و آزمون t تحلیل شدند. یافتهها: اغلب کودکان پیشدبستانی از سه سالگی در روابط با همسالان از پرخاشگری رابطهای استفاده کرده و موجب حذف برخی کودکان از گروه و یا وادارساختن دیگران به قطع رابطه با آنها شدند. تفاوت دختران و پسران در این زمینه معنیدار نبود. همچنین میزان رفتار پرخاشگرانه در رابطه با همسالان در سنین مختلف تغییر معنیدار نداشت. بین محبوبیت نزد همسالان و پرخاشگری رابطهای از نظر همسالان و آموزگاران رابطه معنیدار دیده شد (001/0>p). بین پرخاشگری رابطهای و اختلال گستاخی مقابلهای رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت (001/0>p ). نتیجهگیری: دختران و پسران ایرانی از نظر پرخاشگری رابطهای تفاوت معنیداری با یکدیگر ندارند. کودکانی که پرخاشگری رابطهای بهکار میبرند نزد همسالان دارای محبوبیت هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پرخاشگری رابطهای، کودکان پیشدبستانی، جنسیت |
|
عنوان انگلیسی |
Relational Aggression in Preschool Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: This study aimed to investigate relational aggression in the preschool children in Shiraz as it causes harmful events for both the aggressive child and the other children. Method: In a descriptive cross-sectional survey, 258 children (119 boys, 139 girls) aged 3 to 7 years completed a 10-itemed questionnaire in the field of relational aggression for preschool children-teachers form and Relational Aggression and Popularity-Peers Form. Subjects were selected from the four kindergartens referred by Shiraz Welfare Organization. Data were analyzed using analysis of variance, correlation coefficient and t-test. Results: Most of the preschool children as early as 3 years of age use relational aggression in their relationship with peers which results in the elimination of some of the kids from the group or makes some dump others. Gender difference was not significant in this regard. Relational aggression among peers also did not differ significantly in all age groups. Relational aggression as believed by peer nomination and teacher rating was significantly correlated with children’s popularity (p< 0.001). There was a positive and significant correlation between the relational aggression and oppositional defiant disorder (p< 0.001). Conclusion: There is no significant differences in relational aggression between the preschool Iranian boys and girls. Children who use relational aggression are popular among peers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
relational aggression, preschool children, gender |
|
نویسندگان مقاله |
سیما شهیم | sima shahim kooy-e daneshgah, eram ave., shiraz, iran, ir. شیراز، خیابان ارم، کوی دانشگاه شیراز. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-259&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|