روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۲۲۳-۲۲۹

عنوان فارسی ارزیابی روایی ابعاد الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روایی ابعاد سه‌گانه الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی کلارک و واتسون و بررسی تفاوت‌های دو جنس در اضطراب اجتماعی، اضطراب عمومی و افسردگی در نمونه‌ای از نوجوانان بود.روش: در یک بررسی توصیفی- مقطعی 403 دانش‌آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان (225 دختر و 178پسر) که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی انتخاب شده بودند به پرسش‌نامه‌های مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان، مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آشکار کودکان، و آزمون افسردگی کودکان پاسخ دادند. نخست به‌کمک ماتریس همبستگی، روایی همگرا و واگرای الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی سنجیده شد. سپس برای مقایسه میانگین اختلال‌های اضطراب و افسردگی دو گروه، آزمون t به‌کار برده شد.یافته‌ها: یافته‌های به‌دست آمده از روایی همگرا و واگرا، الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی را تأیید نمودند. در مقایسه با پسران، دختران نگرانی‌های اجتماعی (01/0p< )، اضطراب عمومی (01/0p< ) و افسردگی (001/0p< ) بیشتری گزارش کردند.نتیجه‌گیری: الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی با وجود محدودیت‌های آن مورد تأیید قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Validity Assessment of Dimensions of Tripartite Model of Anxiety and Depression
چکیده انگلیسی مقاله  AbstractObjectives: The purpose of the present study was to assess the validity of Clark and Watson’s tripartite theory of anxiety and depression and to assess the differences between the two genders with regard to social anxiety, general anxiety, and depression in a sample of adolescents. Method: In a descriptive cross-sectional study, 403 secondary students (225 girls, 178 boys) who were selected using randomized cluster sampl- ing, completed the Social Anxiety Scale for Adolescents, the Revised Children's Manifest Anxiety Scale, and the Children Depression In-ventory. The convergent and divergent validity of the tripartite model of anxiety and depression was first assessed via correlation matrix. Next, t-test was used to compare depressive and anxiety disorder between the two groups. Results: The results of the convergent and divergent validity supported Clark and Watson's tripartite theory of anxiety and depression. In comparison with males, females reported higher levels of social anxiety (p< 0.01), general anxiety (p< 0.01) and depression (p< 0.001). Conclusion: Clark and Watson's tripartite theory of anxiety and dep-ression is confirmed despite the limitations of the model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صغری استوار | soghra ostovar
postgraduate student of educational psychology, school of educational science and psychology, shiraz university. shiraz, iran, i r
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز. شیراز، دانشگاه شیراز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

محمدرضا تقوی | mohammadreza taghavi
phd in clinical psychology, associate prof. of shiraz university
دکترای روانشناسی بالینی، دانشیار دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات