روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۲۵۱-۲۵۷

عنوان فارسی تأثیر تنظیم هیجان بر شادکامی و نشخوار فکری دانشجویان
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: این پژوهش با هدف تأثیر تنظیم هیجان بر شادکامی و نشخوار فکری دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان انجام شده است.روش: این بررسی از نوع نیمه‌آزمایشی است. افراد مورد بررسی 75 دانشجوی دختر ساکن در خوابگاه دانشگاه اصفهان بودند که به‌تصادف در سه گروه 25 نفری سرکوب هیجان، ارزیابی هیجان و گواه جای داده شدند. برای آزمودنی‌های سه گروه فیلم خاکستری با محتوای تراژدی نمایش داده شد. آزمودنی‌ها در هر سه گروه پیش از دیدن فیلم، به پرسش‌نامه شادکامی آکسفورد پاسخ دادند و پس از آن افزون بر پرسش‌نامه یادشده، به پرسش‌هایی که برای پرت‌کردن حواس آنها از فیلم طرح شده بود و سپس به پرسش‌های طرح شده درباره فیلم که نشخوار فکری آنها را می‌سنجید پاسخ دادند. یافته‌ها: تفاوت میان میانگین‌های نشخوار فکری و شادکامی گروه سرکوب هیجان با میانگین‌های دو گروه دیگر معنی‌دار، نشخوار فکری آنها از دو گروه دیگر بیشتر و شادکامی آنها از سایر گروه‌ها کمتر بود. نتیجه‌گیری: ارزیابی هیجان پیش از ایجاد آن، افزون بر این‌که از بروزهیجان‌های شدید در هنگام رویارویی فرد با یک موقعیت هیجانی منفی پیش‌گیری می‌کند، مانع کاهش چشم‌گیر شادمانی فرد پس از حادثه هیجانی می‌گردد و نشخوارهای فکری او را نیز که پس از بروز هیجان پدید می‌آید، کمتر می‌سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه، تنظیم هیجان، نشخوار فکری، شادکامی

عنوان انگلیسی The Effect of Emotional Regulation on Happiness and Mental Rumination of Students
چکیده انگلیسی مقاله  AbstractObjectives: The aim of this study was to determine the effectiveness of emotional regulation on happiness and rumination in female students at Isfahan University. Method: This is a quasi-experimental study. The sample consisted of 75 female students residing at Isfahan University dormitory, who were randomly assigned to three 25-person groups of emotional suppression, reappraisal, and control. All the participants filled in the Oxford Happiness Questionnaire before watching the film. After watching the film, the subjects filled in the questionnaire again. They then answered questions that were aimed at distracting them from the film and finally answered another questionnaire, which was designed to assess their rumination about the story of the film. Results: There was a significant difference among the emotional suppression group and the two other groups regarding their rumination and happiness. Their rumination was higher than the two groups and their happiness was lower. Conclusion: The appraisal of emotion before its development, not only prevents severe emotions at encountering a negatively charged emo-tional situation, but also prevents a significant decrease in happiness after an emotionally charged event. In addition, it lessens the mental ruminations that develop subsequent to the emotion.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words, emotional regulation, rumination, happiness

نویسندگان مقاله شیوا رضوان | shiva rezvan
postgraduate student of counseling, isfahan university, hezar-jareeb ave. isfahan, iran, i r
دانشجوی دوره دکتری مشاوره دانشگاه اصفهان. اصفهان، خیابان هزارجریب، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

فاطمه بهرامی | fatemeh bahrami
phd in counseling, assistant prof. of isfahan university
دکترای تخصصی مشاوره، استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، گروه مشاوره
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محمدرضا عابدی | mohammadreza abedi
phd in counseling, assistant prof. of isfahan university
دکترای تخصصی مشاوره، استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، گروه مشاوره
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات