|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۲۵۸-۲۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
همبستگی خانوادگی و استقلال عاطفی در دختران فراری از خانه |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدههدف: هدف این بررسی مقایسه دختران فراری از خانه و دختران عادی از نظر همبستگی خانوادگی و استقلال عاطفی بود. روش: 35 دختر فراری از خانه ساکن در مرکز سامانخواهان شهر شیراز و 35 دختر عادی که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند، به دو مقیاس همبستگی خانوادگی و استقلال عاطفی پاسخ دادند. دادهها بهکمک آزمون تحلیل افتراقی و آزمون t تحلیل شدند.یافتهها: مقایسه گروه دختران فراری از خانه و گروه عادی نشاندهنده تفاوت معنیدار در چهار بعد از پنج بعد مقیاس همبستگی خانوادگی (همبستگی با پدر، روابط زناشویی، مکان تعامل و روابط والدین و نوجوان) بود. آزمون تحلیل افتراقی نیز نشان داد که بر پایه دو متغیر روابط زناشویی و روابط والدین و نوجوان می توان 77% از دختران فراری از خانه را از دختران عادی متمایز ساخت. نتیجهگیری: نوع روابط خانوادگی از عوامل مهم تفاوت دختران فراری و دختران عادی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلیدواژه، دختران فراری، همبستگی خانوادگی، استقلال عاطفی |
|
عنوان انگلیسی |
Family Cohesion and Emotional Autonomy in Runaway Girls |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: The aim of this study was to compare runaway girls and normal girls regarding family cohesion and emotional autonomy.Method: 35 runaway girls and 35 normal girls filled out the Family Cohesion Scale and Emotional Autonomy Scale. Data were analyzed using discriminant analysis and t-test. Results: The comparison of the runaway girls and the normal group indicated a significant difference in four out of five dimensions of Family Cohesion Scale (cohesion with father, marital relationship, place of interaction, and parent-adolescent relationship). Also, the results of discriminant analysis showed that marital relationship and parent-adolescent relationship are two factors that can discriminate %77 of runaway girls from normal girls. Conclusion: Style of familial relationships is an important factor in the difference between runaway girls and normal girls. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیامک سامانی | siamak samani phd in educational psychology, assistant prof. of shiraz university, department of educational psychology, shiraz, iran. i r دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، استادیار دانشگاه شیراز. شیراز ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، بخش روانشناسی تربیتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|