روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۲۵۸-۲۶۲

عنوان فارسی همبستگی خانوادگی و استقلال عاطفی در دختران فراری از خانه
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: هدف این بررسی مقایسه دختران فراری از خانه و دختران عادی از نظر همبستگی خانوادگی و استقلال عاطفی بود. روش‌: 35 دختر فراری از خانه ساکن در مرکز سامان‌خواهان شهر شیراز و 35 دختر عادی که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند، به دو مقیاس همبستگی خانوادگی و استقلال عاطفی پاسخ دادند. داده‌ها به‌کمک آزمون تحلیل افتراقی و آزمون t تحلیل شدند.یافته‌ها: مقایسه گروه دختران فراری از خانه و گروه عادی نشان‌دهنده تفاوت معنی‌دار در چهار بعد از پنج بعد مقیاس همبستگی خانوادگی (همبستگی با پدر، روابط زناشویی، مکان تعامل و روابط والدین و نوجوان) بود. آزمون تحلیل افتراقی نیز نشان داد که بر پایه دو متغیر روابط زناشویی و روابط والدین و نوجوان می توان 77% از دختران فراری از خانه را از دختران عادی متمایز ساخت. نتیجه‌گیری: نوع روابط خانوادگی از عوامل مهم تفاوت دختران فراری و دختران عادی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه، دختران فراری، همبستگی خانوادگی، استقلال عاطفی

عنوان انگلیسی Family Cohesion and Emotional Autonomy in Runaway Girls
چکیده انگلیسی مقاله  AbstractObjectives: The aim of this study was to compare runaway girls and normal girls regarding family cohesion and emotional autonomy.Method: 35 runaway girls and 35 normal girls filled out the Family Cohesion Scale and Emotional Autonomy Scale. Data were analyzed using discriminant analysis and t-test. Results: The comparison of the runaway girls and the normal group indicated a significant difference in four out of five dimensions of Family Cohesion Scale (cohesion with father, marital relationship, place of interaction, and parent-adolescent relationship). Also, the results of discriminant analysis showed that marital relationship and parent-adolescent relationship are two factors that can discriminate %77 of runaway girls from normal girls. Conclusion: Style of familial relationships is an important factor in the difference between runaway girls and normal girls.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیامک سامانی | siamak samani
phd in educational psychology, assistant prof. of shiraz university, department of educational psychology, shiraz, iran. i r
دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، استادیار دانشگاه شیراز. شیراز ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، بخش روانشناسی تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات