روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۲۷۰-۲۷۶

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی مشاوره حضوری و کتاب‌درمانی به شیوه شناختی در کاهش علایم افسردگی
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی شناخت‌درمانی بک، مشاوره حضوری و کتاب‌درمانی، در درمان بیماران افسرده خفیف و متوسط انجام شده است. روش‌: آزمودنی‌های پژوهش را 30 نفر از مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره دانشگاه اصفهان تشکیل دادند که با علایم افسردگی خفیف و متوسط به‌کمک پرسش‌نامه افسردگی بک انتخاب شده و به‌تصادف در سه گروه ده نفری (دو گروه درمانی و یک گروه گواه) بررسی شدند. گروه درمان حضوری در شش جلسه 45 دقیقه‌ای (هفتگی) مشاوره به شیوه شناختی، شرکت کردند.گروه کتاب‌درمانی نیز کتاب «روان شناسی افسردگی برنز» ‌را طی شش هفته مطالعه کرده و هر هفته به مدت 15 تا 20 دقیقه با درمانگر درباره شیوه انجام تکالیف و مطالب کتاب بحث ‌کردند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد.یافته‌ها: مشاوره به شیوه شناختی و کتاب‌درمانی هر کدام به‌طور جداگانه در کاهش علایم افسردگی مؤثر بودند (001/0p< ). بین دو شیوه درمانی در کاهش علایم افسردگی بیماران تفاوت معنی‌داری دیده نشد. نتیجه‌گیری: مشاوره به شیوه شناختی و کتاب‌درمانی اگر به‌صورت سازمان‌داده شده و بر پایه نظری مناسبی اجرا شوند مؤثر و سودمند خواهند بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه، مشاوره حضوری، کتاب‌درمانی، افسردگی

عنوان انگلیسی Comparison of the Effect of Face to Face Counseling and Cognitive Bibliotherapy in Reducing Depressive Symptoms
چکیده انگلیسی مقاله  AbstractObjectives: The purpose of this study was to determine the effect of Beck’s cognitive therapy, face to face counseling, and bibliotherapy on the treatment of patients with mild to moderate depression. Method: The subjects consisted of 30 clients referred to the Isfahan University Center for Counseling, who were diagnosed with mild to moderate depression via Beck’s Depression Questionnaire and were randomly divided into three 10-person groups (two treatment groups and one control group). Subjects in the face to face treatment group took part in six 45-minutes weekly sessions of cognitive counseling. Also, the bibliography group read the book “Psychology of dep-ression” by Burns over a six week period and had weekly 15 to 20 minutes discussions with the psychologist about the methods of carrying out the assignments as well as the contents of the book. Descriptive analysis and covariance analysis were used for data analysis. Results: Cognitive counseling and bibliography were independently effective in Reducing depressive symptoms (p< 0.001). No significant difference was seen between the two therapeutic methods with regard to Reducing depressive symptoms in patients. Conclusion: If cognitive counseling and bibliography are carried out in an organized way and on an appropriate theoretical basis, they will be effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهناز جوکار | mahnaz jokar
ma in counseling, shiraz university counseling center, faghihi st., zand ave., shiraz, iran, i r
کارشناس ارشد مشاوره. شیراز، خیابان زند، خیابان فقیهی، مرکز مشاوره دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

ایران باغبان | iran baghban
phd in counseling assistant prof. of isfahan university
دکترای تخصصی مشاوره، استادیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

احمد احمدی | ahmad ahmadi
phd in counseling, associate prof. of isfahan university
دکترای مشاوره، دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-13&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات