روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۰۹-۱۱۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش تنش‌زدایی بر پایه نظریه خودکارآمدی در بهداشت روانی زنان باردار
چکیده فارسی مقاله  چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تنش‌زدایی بر پایه نظریه خودکارآمدی در بهداشت روانی زنان باردار انجام شده است.روش‌: در این کارآزمایی بالینی، 110 زن در نخستین بارداری خود که دارای اضطراب متوسط به‌ بالابودند، در دو گروه آزمایش و گواه بررسی شدند. گروه آزمایش افزون بر مراقبت‌های معمول درمانگاه بارداری از آموزش تنش‌زدایی، بر پایه خودکارآمدی بهره گرفتند و گروه گواه تنها از مراقبت‌های عادی دوران بارداری برخوردار شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه اضطراب موقعیتی و سرشتی مقیاس اسپیلبرگر، مقیاس استرس درک شده کوهن، کامارک و مرملشتین و مقیاس خودکارآمدی نظامی و همکاران بهره گرفته شد. تحلیل داده‌ها به‌کمک آزمون‌های t ، خی‌دو، من‌ویتنی و ویلکاکسون انجام شد.یافته‌ها: این برنامه آموزشی، ضمن افزایش میزان خودکارآمدی، سبب کاهش معنی‌دار سه متغیر وابسته ( اضطراب حالت، اضطراب صفت و استرس درک شده ) در گروه آزمایش شد.نتیجه‌گیری: این مداخله آموزشی بیانگر کاربرد مؤثر نظریه خودکارآمدی در انجام تنش زدایی و کاهش اضطراب و استرس زنان باردار است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Relaxation Training Based on Self-efficacy Theory on Mental Health of Pregnant Women
چکیده انگلیسی مقاله  AbstractObjectives: The purpose of this study is to assess the effect of relaxa-tion training based on self-efficacy theory, on the mental health of preg- nant women.Method: In this clinical trial study, 110 primigravid women with medium to high levels of anxiety were assessed in two experimental and control groups. For the experimental group routine prenatal care plus relaxation training was provided, however, the control group was solely exposed to routine prenatal care. Data were gathered using Spielberger Anxiety Questionnaire, Cohen, Kamarck, and Melmerstein Stress Measure, and General Self Efficacy Scale. Analysis was done using t-tests as well as c2, Mann-Whitney, and Wilcoxon tests. Results: In addition to increasing levels of self-efficacy, this training program led to a significant decrease in three dependent variables (situation anxiety, trait anxiety, and perceived stress). Conclusion: This educational intervention is indicative of the effective application of self-efficacy theory in relaxation and lowering stress and anxiety in pregnant women. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریده باستانی | farideh bastani
phd in health education, assistant prof. iran university of medical sciences and health services. nursing and midwifery faculty, vali-e-asr ave., counter khatamolanbia hospital, tehran, iran, i r

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

علیرضا حیدرنیا | alireza haidarnia
phd in health education, associate prof. of tarbiat modarres university
دکترای تخصصی آموزش بهداشت، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مریم وفایی | maryam vafaie
phd in psychology, associate prof. of tarbiat modarres university
دکترای تخصصی روانشناسی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

انوشیروان کاظم نژاد | anoushiravan kazem nejad
phd in biostatistics, prof. of tarbiat modarres university
دکترای تخصصی آمار زیستی، استاد دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مریم کاشانیان | maryam kashanian
obstetrics and gynecologist, assistant prof. of iran university of medical sciences
متخصص زنان و زایمان، استادیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-18&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات