|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۱-۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه پسزمینه اجتماعی- فرهنگی با شیوه تربیتی والدین، موفقیت تحصیلی و سبک یادگیری فرزندان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدهمقدمه: نظر به تأثیر متغیرهای اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی بر شیوه تربیت فرزندان و نقش شیوههای تربیتی در اندیشه، رفتار و میزان کارآمدی تحصیلی و اجتماعی آنان، بررسی حاضر با هدف ارزیابی و آزمون موارد یاد شده در خانوادههای تهرانی انجام شده است.روش: در یک بررسی توصیفی- مقطعی، 240 دانشآموز سال سوم راهنمایی (120 پسر و 120 دختر) از سه منطقه شهری تهران (مناطق 3، 11 و 19) به روش نمونهگیری خوشهای- چند مرحلهای انتخاب شدند. برای ارزیابی پسزمینه اجتماعی- فرهنگی، چهار متغیر جمعیتشناختی به شرح زیر به کار برده شد: محل سکونت خانوار، شمار فرزندان، محل تولد والدین و میزان تحصیلات والدین. برای ارزیابی شیوه تربیتی از پرسشنامه اقتدار تربیتی بهره گرفته شد. سبک یادگیری نیز با پرسشنامه سبک یادگیری کولب سنجیده شد. موفقیت تحصیلی با معدل امتحانات نهایی دانشآموزان ارزیابی گردید. داده ها به کمک روش آماری تحلیل واریانس، روش تعقیبی شفه، رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل گردیدند.یافتهها: شیوه تربیتِ مستبدانه در جنوب شهر شایعتر بود. بین شیوه تربیتِ مقتدرانه و نمرههای بالاتر تحصیلی همبستگی مثبت و معنیدار دیده شد. آنالیز واریانس نشان داد که شیوه مقتدرانه بیشتر با سبک یادگیری نظریهپرداز همراه است.نتیجهگیری: در خانوادههای تهرانی، پسزمینه اجتماعی- فرهنگی با شیوه تربیت فرزند رابطه دارد و خانوادههای مناطق جنوب شهر بیشتر از رویکرد مستبدانه استفاده میکنند. شیوه تربیت فرزند نیز به نوبه خود با سبک یادگیری و موفقیت تحصیلی فرزندان رابطه داشته و رویکرد مقتدرانه با سبک یادگیری نظریهپرداز و موفقیت تحصیلی بیشتر همراه است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Socio-cultural Context, Parenting Style, Adolescents’ Learning Style, and Scholastic Achievement |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractIntroduction: Regarding the effects of socio-economic factors on child upbringing, and the role of rearing methods on thought, behavior, and academic and social achievements, this study aimed to examine the influence of socio-cultural context on parenting style, academic achievement, and learning style in the city of Tehran. Method: In a descriptive cross-sectional study, 240 eighth grade students (120 males, 120 females) from the southern, central, and northern parts of Tehran were selected using cluster multistage sampling. To assess the socio-cultural background, four demographic factors including place of residence, number of children, parents’ place of birth, and parents’ education were employed. The Parental Authority Questionnaire was used to assess rearing method. Also, learning style was assessed with Kolb’s Learning Style Inventory. Academic achievement was assessed using the grade average of final exams. Results were analyzed using statistical analysis of variance, Scheffe post hoc test, multifactor regression, and Pearson correlation test.Results: The authoritative parenting style was more prevalent in city southern parts. There was positive and significant correlation between authoritative parenting style and higher academic grades. ANOVA showed that the authoritative parenting cultivate theorist learning style. Conclusion: In families residing in Tehran, socio-cultural background is related to child rearing method. Families residing in the southern parts of the city use more authoritarian approaches. Child rearing method is also correlated with learning method and academic achievement of child- ren. Authoritative parenting appeared to cultivate “theorist” learning style and promote better aca- demic achievement. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد اسعدی | s m assadi psychiatrist. assistant professor, tehran university of medical sciences, roozbeh hospital, south kargar ave., tehran, iran, i. r. روانپزشک، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران. تهران، خیابان کارگر جنوبی، بیمارستان روزبه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نیره ذکایی | n. zokaei psychiatrist. tehran university of medical sciences. روانپزشک، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران. تهران، خیابان کارگر جنوبی، بیمارستان روزبه. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
حسین کاویانی | h. kaviani ph.d. in psychology. tehran university of medical sciences. دکترای تخصصی روانشناسی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران. تهران، خیابان کارگر جنوبی، بیمارستان روزبه. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمدرضا محمدی | m r mohammadi child and adolescent psychiatrist. tehran university of medical sciences. روانپزشک کودک و نوجوان، استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران. تهران، خیابان کارگر جنوبی، بیمارستان روزبه. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمود رضا گوهری | m r gohari vital statistics post-graduate student. tehran university of medical sciences. دکترای تخصصی آمار حیاتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران. تهران، خیابان کارگر جنوبی، بیمارستان روزبه. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-32&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|