روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۵-۲۳

عنوان فارسی اثر فلوکستین بر اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی: یک بررسی مقدماتی
چکیده فارسی مقاله چکیدهمقدمه:�این پژوهش با هدف بـررسی اثر داروی فلوکستین بر اختلال بیش فعالی- کم توجهی (ADHD ) در کودکان و نوجوانان انجام شده است.روش‌:�به روش کارآزمایی بالینی باز و با نمونه‌گیری در دسترس، 22 کودک و نوجوان 16-6 ساله کـه در شش‌ماهه‌ی دوم سال 1379 به یک درمانگاه روانپزشکی کودک و نوجوان مراجعه کرده و برپایه‌ی معاینه‌ی روانپزشک کودک و مصاحبه‌ی تشخیصی کودکان و نوجوانان (DICA) با معیارهای چهارمین تجدیدنظر کتابچه‌ی تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی (DSM-IV) مبتلا بهADHD بودند و بیماری‌های همراه، عقب افتادگی ذهنی و مصرف داروی همراه نداشتند، به مدت 7 هفته با 20 میلی‌گرم فلوکستین در روز تحت درمان قرار گرفتند و به‌کمک سه مقیاس کانرز والدین(CPRS)، کانرز آموزگار(CTRS) و ارزیابی کلی کودکان(CGAS) پیش از درمان و پس از آن ارزیابی شدند. عوارض دارویی به‌کمک پرسشنامه‌ی عوارض داروها بررسی شد.یافته‌ها:�65% افراد بهبودی متوسط به بالا (بیش از 50% کاهش علایم) نشان دادند و در 86% افراد عارضه‌ای دیده نشد. 14% افراد عوارض خفیف تا متوسط نشان دادند که با ادامه‌ی مصرف دارو کاهش یافت.نتیجه‌گیری:�داروی فلوکستین در کودکان و نوجوانان به‌خوبی تحمل می‌شود و ممکن است در گروهی از مبتلایان بهADHD که نمی‌توانند داروهای دیگری را به‌کار برند، سودمند باشد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effects of Fluoxetine on Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): A Pilot Study
چکیده انگلیسی مقاله  Abstract Introduction: This study was aimed to determine the efficacy of fluoxetine in treating attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children and adolescents. Method: Twenty-two children and adolescents (6-16 years) diagnosed as having ADHD (excluding mental retardation, comorbid disorders, using concomitant medications) based on clinical psychi-atric evaluation, Diagnostic Interview for Children and Adolescents (DICA), and Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-4th Edition (DSM-IV) were enrolled in an open clinical trial in a Child and Adolescent Psychiatric Clinic, 2000-2001. Fluoxetine was prescribed 20 mg a day for 7 weeks. The efficacy was assessed before and after treatment by means of three outcome mea- sures: Children Global Assessment Scale (CGAS), Conner's Parent Rating Scale (CPRS), Conners's Teacher Rating Scale (CTRS). The side effects were assessed using a questionnaire.Results: Moderate to robust improvement (improvement >50%) were seen in 65%. Eighty-six percent reported no side effects. Mild to moderate side effects were experienced by 14% which dimi- nished with continuation of the medication.Conclusion: Fluoxetine is well tolerated in children and adolescents and may be an alternative me- dication in ADHD patients who cannot take other medications. �
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words, ADHD, clinical trial, fluoxetine, CPRS, CGAS

نویسندگان مقاله الهام شیرازی | e. shirazi
child and adolescent psychiatrist, assistant professor of iran university of medical sciences and health services. mental health research center. 7 km., karaj specific road, iran psychiatric center, tehran, iran,i.r.
روانپزشک، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، استادیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران. مرکز تحقیقات بهداشت روان. تهران، کیل�
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

رضا توکلیان | r. tavakkolian
psychiatrist.
روانپزشک، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، استادیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی. تهران، خیابان شهید آیت ا... مدنی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

زهرا شهریور | z. shahrivar
child and adolescent psychiatrist.
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، استادیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران. تهران، خیابان کارگر جنوبی، پایین تر از چهاررا�
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-80&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات