روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۶۲-۷۰

عنوان فارسی بررسی آزمایشی مشکلات حافظه در مبتلایان به نوع وارسی اختلال وسواسی- اجباری
چکیده فارسی مقاله چکیدهمقدمه: هدف این پژوهش بررسی مشکلات حافظه‏ای افراد مبتلا به نوع وارسی اختلال وسواسی- اجباری از نظر حافظه‌ی رویدادی، سویمندی در حافظه و میزان اطمینان به حافظه است. روش: 60 فرد مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری (30 وارسی کننده و 30 شستشو کننده) و 60 نفر به عنوان گروه گواه (30 نفر مبتلا به اختلال اضطراب منتشر و 30 نفر بهنجار) انتخاب شدند. گروه‌ها از نظر متغیرهای جمعیت شناختی با گروه وارسی‌کننده همتا شدند و از نظر نوع افکار و اعمال وسواسی- اجباری با استفاده از سیاهه‌ی وسواسی- اجباری مادزلی و مصاحبه‌ی تشخیصی بررسی شدند. حافظه‌ی آزمودنی‏ها به‌کمک دو فهرست از واژه‏ها (فهرست یادآوری و فهرست بازشناس اطمینان) که با بهره‌گیری رایانه ارایه می‏شد، بررسی گردید.یافته‏ها: این بررسی نشان داد که گروه‌ها از نظر میزان یادآوری با یکدیگر تفاوتی ندارند. هم‌چنین وارسی‌کننده‏ها، شستشوکننده‏ها و مضطرب‏ها نسبت به یادآوری واژه‏های مرتبط با خطر و تهدید، سویمندی نشان دادند و افراد گروه وارسی‌کننده به‌صورت معنی‏دار اطمینان کمتری نسبت به حافظه‌ی خود نشان دادند. تلویحات نظری و عملی یافته‏ها مورد بررسی قرار گرفت.نتیجه‌گیری: مشکلات حافظه‌ی بیماران وارسی‌کننده در چارچوب نظریه‌های روانشناختی به‌ویژه دیدگاه شناختی- رفتاری تبیین‌پذیر است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Memory Problems in Checking Type Obsessive-Compulsive Disorder
چکیده انگلیسی مقاله  Abstract Introduction: The objective of this research was to determine memory problems (episodic memory, memory bias and memory confidence) in checking type obsessive-compulsive disorder (OCD). Method: Sixty individuals with OCD (30 checking and 30 washing types) were selected, together with 60 control individuals (30 with generalized anxiety disorder and 30 normal). The groups matched the checking OCD group in demographic features and were assessed for obsession and compul-sion by the Maudsly Obsessive – Compulsive Inventory (MOCI) and diagnostic interview. Memory was assessed by two computer-based word lists (recalling list and recognition/confidence list). Results: This study revealed no difference in the amount of recalling words among the groups. Checking OCD, washing OCD and generalized anxiety groups showed memory bias in recalling danger associated words. The checkers had significantly less memory confidence than any other groups. The theoretical and practical implications of the findings were also considered.Conclusion: The memory problem in the checking type OCD could be described in the frame-work of psychological theories, particularly, with a cognitive-behavioral approach.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید محمود علیلو | m mahmoud aliloo
ph.d. in clinical psychology , assistant professor of tabriz university. faculty of psychology and developmental sciences, tabriz university, tabriz, iran, i. r.
دکترای تخصصی روانشناسی بالینی. استادیار دانشگاه تبریز، تبریز، دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

محمدکاظم عاطف وحید | m k atefvahid
ph.d. in clinical psychology.
دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران. تهران، خیابان ستارخان، خیابان نیایش، انستیتو روا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

اکبر بیان زاده | s a bayanzadeh
ph.d. in psychiatric rehabilitation.
دکترای توانبخشی روانی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران. تهران، خیابان ستارخان، خیابان نیایش، انستیتو روانپزشکی ته
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

کاظم ملکوتی | s k malakouti
psychiatrist.



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-85&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات