روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۵۸-۲۶۴

عنوان فارسی رابطه‌ی مهارت‌های ارتباطی و عملکرد تطابقی در معتادان مرکز اجتماع درمان‌مدار تهران
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف بررسی وضعیت مهارت‌های ارتباطی و تطابقی در معتادان مقیم مرکز اجتماع درمان مدار و ارتباط میان نمره‌ی مهارت‌های ارتباطی و نمره‌ی مهارت‌های تطابقی انجام شده است.روش: در این بررسی توصیفی – تحلیلی، 25 نفر از معتادان مرد مقیم مرکز اجتماع درمان مدار تهران مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد (سم‌زدایی شده) به کمک چک لیست عملکرد تطابقی که از سه مقوله‌ی ”مقابله‌ی متمرکز بر حل مسأله“، ”مقابله‌ی متمرکز بر هیجان“ و ”مقابله‌ی کمتر مؤثر و غیرسودمند“ تشکیل شده و آزمون ارزیابی مهارت‌های ارتباطی و تعاملی که به‌صورت مشاهده‌ای انجام شده است و شامل سه بخش «ویژگی‌های جسمانی»، «مبادله‌ی اطلاعات» و «روابط و مناسبات» می‌باشد، ارزیابی شدند. از روش آماری همبستگی پیرسون بهره گرفته شد.یافته‌ها: این بررسی نشان داد که میانگین نمره‌ی مقابله‌ی متمرکز بر حل مسأله، بالاتر از میانگین نمره‌ی مقابله‌ی متمرکز بر هیجان و مقابله‌ی کمتر مؤثر و غیرسودمند می‌باشد. میانگین نمره‌ی مهارت‌های ارتباطی بسیار بالابود. هم‌چنین رابطه‌ی معنی‌داری میان بخش‌های فهرست مهارت‌های تطابقی و آزمون ارزیابی مهارت‌های ارتباطی و تعاملی به‌دست نیامد.نتیجه: مهارت‌های ارتباطی در معتادان در سطح مناسب و قابل قبولی است و به‌نظر نمی‌رسد این گروه، هر چند که نماینده‌ی کاملی از جمعیت سوء‌مصرف کنندگان مواد مخدر نمی‌باشند، از نظر مهارت‌های ارتباطی دچار مشکلات مهمی باشند. این موضوع در برنامه‌ریزی محتوای آموزش مهارت‌های زندگی دارای اهمیت است و بهتر است برای این گروه از بیماران، شیوه‌های مناسب‌تری برای بهبود عملکرد تطابقی به کار گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relation between Communication Skills and Coping Mechanisms in Substance Abusers at Tehran Therapeutic Community Center
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: This project was conducted to appraise the communication and coping skills of sub-stance abusers residing at a therapeutic community center. It also evaluated the relation between the scores of communication skills and coping strategies. Method: 25 male substance abusers residing at a therapeutic community center in Tehran partici-pated in this descriptive-analytical study. These detoxified subjects were evaluated by two means, Coping Strategies Checklist consisting of problem-focused, emotion- focused, and low effective and uneffective copings the second mean was Assessment of Communication and Interactional Skills, an observational test composed of three sections of physical aspects, information exchange, and relationships. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient.Findings: The mean score of problem-focused coping strategy was higher than emotion-focused, and lower effective and uneffective coping scores. The mean score of communication skills was quite high. No significant relation was found between various sections of communication skills and coping strategies. Results: The addicts’ communication skills are at an acceptable and appropriate level. Although this group is not a complete representative of substance abusers population, they do not seem to have significant difficulties in terms of communication skills. This is an important matter in planning the content of life skills training, and for this group, it is better to utilize more suitable methods to improve their coping strategies. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصوره فوادالدینی | m. foadodini
m.s.in psychiatric occupational therapy, imam reza hospital, psychiatric ward, birjand, iran, i. r.
کارشناس ارشد کاردرمانی روان. بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بیرجند، بیمارستان امام رضا ع ، بخش روانپزشکی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

آذرخش مکری | a. mokri
psychiatrist.
روانپزشک، استادیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران. تهران، خیابان کارگر جنوبی، چهارراه لشکر، بیمارستان روزبه.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

نرگس شفارودی | n. shafaroodi
m.s. in psychiatric occupational therapy.



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-99&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات