روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۵۰-۵۸

عنوان فارسی همه‌گیرشناسی اختلا‌ل‌های خواب در دانش‌آموزان ابتدایی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله  هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان فراوانی اختلال‌های خواب در کودکان مدارس ابتدایی شهرستان تهران بود.روش: برای انجام یک بررسی توصیفی- مقطعی یک پرسش‌نامه که دارای اطلاعاتی در زمینه‌ی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی کودک، ساختار خانواده و رفتارهای خواب بود توسط والدین 692 کودک در مدارس ابتدایی شهر تهران تکمیل شد. داده‌های پژوهش به‌کمک روش‌های آمار توصیفی و آزمون‌های آماری t و خی‌دو تحلیل گردید.یافته‌ها: اختلال‌های خواب در 6/41% کودکان مدارس ابتدایی گزارش شد. شایع‌ترین اختلال در این زمینه مقاومت در رفتن به بستر (7/20%) بود. شب‌ادراری تنها اختلال خوابی بود که در پسران فراوانی بیشتری داشت. در کودکان مادران خانه‌دار، اختلال خواب بیشتراز کودکان مادران شاغل گزارش گردید. فراوانی نابهنجاری خواب در کودکانی که پدرانشان تحصیلات دانشگاهی داشتند، کمتر بود. تحصیلات دانشگاهی مادر با فراوانی کمتر اختلال وحشت خواب و کابوس‌های شبانه همراه بود. داشتن رختخواب مشترک، ترس و نگرانی پیش از خواب و نداشتن زمان مشخص برای خواب با اختلال‌های خواب بیشتر همراه بود. نتیجه: اختلا‌ل‌های خواب در کودکان مدارس ابتدایی تهران شایع است. شایع‌ترین اختلال مقاومت در رفتن به بستر بود که با نداشتن برنامه‌ی مشخص برای خواب بیشترین رابطه را داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Epidemiology of Sleep Disorders in Primary School Students in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله  AbstractObjectives: The aim of this project was to evaluate the frequency of sleep disorders in primary school students in the city of Tehran. Method: In a descriptive cross-sectional study, parents of 692 primary school children completed a questionnaire binding child demographics,family structure, and sleep behaviors. Data were ana- lyzed by descriptive statistical methods, t-test, and c2 test. Findings: Sleep disorders were reported in 41.6% of primary school children. The most common disorder reportedly was bedtime resistance (20.7%). The occurrence of bedwetting was the only sleep disorder that was more frequent in boys than girls. Sleep disorder was reported more frequent- ly in children of housewife mothers than working mothers. The frequency of parasomnia was less in children of college-educated fathers. College education of mothers was negatively correlated with frequency of sleep terror disorder and nightmares.Sharing a bed,fear and worry before asleep, and having no specific bedtime were correlated with more sleep disorders.Results: Sleep disorders are prevalent in primary school children in Tehran. The most common dis- order was bedtime resistance, which was mostly related with having no specific bedtime. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلی پناغی | l. panaghi
community medicine, iran university of medical sciences and health services, tehran psychiatric institute and mental health research center, tehran, iran, i. r.
متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران. تهران، انستیتو روانپزشکی تهران و مرکز تحقیقات بهداشت روان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

احمد کفاشی | a. kafashi
pediatrician.


مهرزاد سراجی | m. seraji
psychiatrist.
روانپزشک، استادیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران. تهران، انستیتو روانپزشکی تهران و مرکز تحقیقات بهداشت روان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-107&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات