روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۸۵-۹۲

عنوان فارسی تأثیر آموزش حرکات ظریف دست بر یادگیری مهارت‌های ترسیمی و نوشتاری دانش‌آموزان کندآموز
چکیده فارسی مقاله  هدف: در این پژوهش آموزش حرکات ظریف دست در پیشرفت‌ تحصیلی و یادگیری مهارت‌های ترسیمی و نوشتاری کودکان، بررسی شده است.روش: این پژوهش از نوع پژوهش‌های آزمایشی است، میزان کارآیی این شیوه‌ی مداخله‏ای در 36دانش‏آموز مدارس کندآموز که به طور تصادفی در 2گروه (آزمایشی وگواه) جای داده شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. آزمودنی‌های هر دو گروه ازنظر متغیرهایی چون جنس، سن، میزان تحصیلات خانواده، هوش و جثه همتاسازی شده بودند. این افراد از میان دانش‏آموزان 8- 6ساله‌ی دو مدرسه‌ی ویژه‌ی کندآموزان در شهر تهران انتخاب شدند و با ارزیابی تشخیصی، هوشی و آمادگی تحصیلی و به‌کمک پرسش‌نامه‏ی ارزیابی کاردرمانی و پرسش‌نامه‌ی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، مورد بررسی قرار گرفتند. گروه آزمایشی طی 3ماه (3جلسه در هفته) آموزش‌هایی در زمینه‌ی مهارت‌های حرکات ظریف دست به طور انفرادی دریافت نمودند و اعضای گروه گواه تنها در پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار ‏گرفتند. پس آزمون، 3ماه پس از پایان نشست‌های آموزشی، در دو گروه انجام گردید. داده‌های به‌دست آمده در پیش آزمون و پس آزمون به‌کمک آزمون‌های آماری تحلیل واریانس دو عاملی با اندازه گیری‌های مکرر c2، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون من ویتنی تحلیل گردید. یافته‌ها: این بررسی تفاوت معنی‌داری را در زمینه‌ی مهارت‌های ترسیمی و نوشتاری آزمودنی‌ها در مرحله‌ی پیش از آموزش حرکات ظریف دست و پس از آن نشان داد. نتیجه: آموزش حرکت‌های ظریف دست، میزان مهارت‌های نوشتاری و ترسیمی دانش‌آموزان مدارس کندآموز را افزایش می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Fine Movements Training of Hands on Drawing and Writing Skills of Slow Learner Students
چکیده انگلیسی مقاله  AbstractObjective: In this project, the effect of fine-movements training of hands was evaluated in child-ren’s academic advancement and improvement of drawing and writing skills. Method: This was an experimental research project. The effectiveness of this interventional method was evaluated on 36 slow learner students randomly allocated to experimental and control groups. The subjects in the two groups were matched in terms of sex, age, level of family education, in-telligence, and body size variables. The subjects were selected from 6-8 year old students of two slow learners -special education- schools in Tehran. They were appraised by diagnostic evaluation, intelligence test, school readiness, and via functional assessment and demographical question-naires.During a three-month period, the experimental group received some training on fine-move- ments skills of hands on one and one basis, three times a week. The control group was evaluated only in pre-and posttests and received no interventions. The posttests were conducted in both groups three months after the completion of the educational sessions. The data collected in pre-and post-tests were analyzed by two–factor ANOVA with repeated measures of c2, Pearson correlation coefficient, and Mann-Whitney test. Findings: As a result of fine movements training of hands, a significant difference was observed between the pre-and posttests segments of the experiment on drawing and writing skills of the sub- jects. Results: Fine-movements training of hands enhances drawing and writing skills of students in slow learner schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نوید میرزاخانی | n. mirzakhani
کارشناس ارشد کاردرمانی، مربی دانشکده توانبخشی شهید بهشتی. تهران، میدان امام حسین، خیابان دماوند، روبه روی بیمارستان بوعلی، دانشکده توان

حسن عشایری | h. ashayeri
نورولوژیست، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران. تهران، خیابان میرداماد، میدان مادر، خیابان شاه نظری، دانشکده توانبخ
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

حجت زراعتی | h. zeraati
کارشناس ارشد آمار، مربی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران. تهران، خیابان میرداماد، میدان مادر، خیابان شاه نظری، دانشکده توا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

فاطمه بهنیا | f. behnia
کارشناس ارشد کاردرمانی، مربی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران، خیابان اوین، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-111&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات