|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۰۰-۱۰۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ساخت آزمونی برای سنجش نگرش مدرسین نسبت به خلاقیت |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش ساخت آزمونی بود که بتواند بهطور مؤثر نگرشهای مثبت و منفی آموزگاران را نسبت به خلاقیت نشان دهد. روش: ساخت این آزمون بر پایهی روش فاصلههای یکساننمای ترستون و چاو انجام شد. نخست 150 جمله از منابع گوناگون گردآوری شد که دربردارندهی نگرشهای متفاوتی دربارهی خلاقیت بود. شمار جملهها بهکمک یک آزمون مقدماتی به 90 عبارت کاهش یافت. سپس 111 داور این جملات را با بهرهگیری از مقیاس هفت درجهای ترستون از نامطلوب تا خنثی و مطلوب طبقهبندی نمودند. سپس مقادیر عددی مقیاسها و درجههای ابهام جملهها برپایهی طبقهبندی داوران محاسبه گردید.یافتهها: 30 عبارت که دارای کمترین درجهی ابهام و در راستای اهداف پژوهش بودند به شکلی برگزیده شدند که دامنهی گستردهای را در پیوستار مقیاس ایجاد کنند. ارزشهای مقیاسی و درجههای ابهام برای 30 عبارت برگزیده ارایه شده است.نتیجه: بهکار بردن آزمونهای موازی برای سنجش نگرش نسبت به خلاقیت، میتواند کارایی این آزمون را افزایش دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلیدواژه، نگرش، خلاقیت، ترستون، روش فاصلههای یکساننما |
|
عنوان انگلیسی |
Test Construction for Assessment of Teachers’ Attitudes Toward Creativity |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: The main purpose of this project was to construct a test that would in effect show the positive and negative attitudes of teachers toward creativity. Method: Construction of the test was implemented based on the equal-appearing interval method of Thurstone and Chave. First, 150 sentences were collected from various sources binding different attitudes concerning creativity. The number of sentences was reduced to 90 via a preliminary test. Next, 111 judges sorted the sentences on a seven-point scale ranging from unfavorable to neutral and favorable.Then the scale values as well as the ambiguity values of sentences based on sorting of the judges were computed. Findings: 30 sentences with the least amount of ambiguity values and serving the purpose of the study were selected so as to produce a spread along the scale continuum. Scale values and ambigui- ty values are presented for the 30 selected sentences. Results: Usage of similar tests for the assessment of attitudes toward creativity can increase this test’s functionality. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم طباطباییان | m. tabatabaian ph. d. in art education assistant professor of vali-asr university, head of student consulting center, mo-alem street, pazhoohesh square, central organization of vali-e-assar university, pst code 7713936417, rafsanjan, iran, i. r.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-113&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|