روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۴

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب‌مانده ذهنی خفیف
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب‌مانده ذهنی خفیف انجام شده است. روش: 28 دانش‌آموز که برپایه آزمون هوش وکسلر کودکان، عقب‌مانده ذهنی خفیف تشخیص داده شده و دارای سطوح سازگاری پایین در خرده مقیاس‌های مهارت‌های زندگی روزمره و مهارت اجتماعی‌شدن مقیاس واینلند، با هوشبهر 63 تا 67 و در گروه سنی 11 سال تا 11 سال و 10 ماه بودند، انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (14=n) و گواه (14=n) تقسیم شدند. نخست هر یک از آزمودنی‌ها به‌کمک فهرست مهارت‌های اجتماعی و دو خرده مقیاس مهارت‌های زندگی روزمره و مهارت اجتماعی‌شدن مقیاس واینلند ارزیابی شدند. سپس آموزش مهارت‌های اجتماعی به‌مدت 5/2 ماه در 15 جلسه آموزشی برای آزمودنی‌‌های گروه آزمایش اجرا شد. در پایان دوره آموزش و 2 ماه پس از آن، همه آزمودنی‌‌ها دوباره به کمک ابزارهای یادشده ارزیابی شدند. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که گروه آزمایش پس از پایان جلسات آموزشی، بهبود معنی‌داری را در زمینه رفتار سازگارانه (مجموع مهارت‌های زندگی روزمره و مهارت اجتماعی‌شدن) و مهارت‌های اجتماعی پیدا کرده است. بررسی پیگیری نیز نشان داد که بهبودهای به دست آمده از آموزش، 2 ماه پس از پایان آموزش نیز همچنان حفظ شده است. نتیجه: آموزش مهارت‌های اجتماعی سبب افزایش رفتار سازگارانه کودکان مبتلا به عقب‌ماندگی خفیف ذهنی می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌های اجتماعی، رفتار سازگارانه، عقب‌مانده ذهنی خفیف

عنوان انگلیسی The Efficacy of Social Skills Training on Adjusting Behaviors of Mild Mentally Retarded Children
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله social skills, adjusting behavior, mild mental retardation

نویسندگان مقاله اکبر بیان زاده | a. ayanzadeh


زهرا ارجمندی | z. arjmandi
tehran psychiatric institute
انستیتو روانپزشکی تهران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-194&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات