|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقبمانده ذهنی خفیف |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدههدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقبمانده ذهنی خفیف انجام شده است. روش: 28 دانشآموز که برپایه آزمون هوش وکسلر کودکان، عقبمانده ذهنی خفیف تشخیص داده شده و دارای سطوح سازگاری پایین در خرده مقیاسهای مهارتهای زندگی روزمره و مهارت اجتماعیشدن مقیاس واینلند، با هوشبهر 63 تا 67 و در گروه سنی 11 سال تا 11 سال و 10 ماه بودند، انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (14=n) و گواه (14=n) تقسیم شدند. نخست هر یک از آزمودنیها بهکمک فهرست مهارتهای اجتماعی و دو خرده مقیاس مهارتهای زندگی روزمره و مهارت اجتماعیشدن مقیاس واینلند ارزیابی شدند. سپس آموزش مهارتهای اجتماعی بهمدت 5/2 ماه در 15 جلسه آموزشی برای آزمودنیهای گروه آزمایش اجرا شد. در پایان دوره آموزش و 2 ماه پس از آن، همه آزمودنیها دوباره به کمک ابزارهای یادشده ارزیابی شدند. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که گروه آزمایش پس از پایان جلسات آموزشی، بهبود معنیداری را در زمینه رفتار سازگارانه (مجموع مهارتهای زندگی روزمره و مهارت اجتماعیشدن) و مهارتهای اجتماعی پیدا کرده است. بررسی پیگیری نیز نشان داد که بهبودهای به دست آمده از آموزش، 2 ماه پس از پایان آموزش نیز همچنان حفظ شده است. نتیجه: آموزش مهارتهای اجتماعی سبب افزایش رفتار سازگارانه کودکان مبتلا به عقبماندگی خفیف ذهنی میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مهارتهای اجتماعی، رفتار سازگارانه، عقبمانده ذهنی خفیف |
|
عنوان انگلیسی |
The Efficacy of Social Skills Training on Adjusting Behaviors of Mild Mentally Retarded Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
social skills, adjusting behavior, mild mental retardation |
|
نویسندگان مقاله |
اکبر بیان زاده | a. ayanzadeh
زهرا ارجمندی | z. arjmandi tehran psychiatric institute انستیتو روانپزشکی تهران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-194&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|