روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۱

عنوان فارسی آگاهی پزشکان عمومی شرکت‌کننده در بازآموزی روانپزشکی درباره اختلال تبدیلی و اختلال‌های پزشکی
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: این پژوهش با هدف سنجش دانش پزشکان عمومی درباره اختلال تبدیلی و سایر اختلال‌های پزشکی انجام شده است. روش: آزمودنی‌های پژوهش را 136 نفر از پزشکان عمومی تشکیل داده‌اند که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای عبارت از بیست پرسش دربردارنده شرح حال بیماران فرضی و پرسش‌هایی درباره تشخیص و درمان بود. نتایج 136 پاسخنامه، که پیش از شرکت در دو دوره بازآموزی مدون روانپزشکی برای پزشکان عمومی، تکمیل نموده بودند، با استفاده از آزمون‌های آماری کولوموگوروف- اسمیرنوف، من- ویتنی و کروسکال- والیس تحلیل شد. یافته‌ها: بیشتر پزشکان، علیرغم به‌دست‌آوردن نمره بالا در پرسش‌‌های مربوط به تشخیص پزشکی، در پاسخ به پرسش‌های مربوط به تشخیص اختلال تبدیلی نمره پایینی به‌دست آوردند، به‌طوری که به پرسش‌های مربوط به تشخیص صرع کاذب، فلج تبدیلی و کوری تبدیلی تنها بترتیب 24، 16و 22 درصد آزمون شوندگان به‌درستی پاسخ دادند. میانگین این نمرات در گروههای مختلف از نظر جنس و دانشگاه محل تحصیل تفاوت معنی‌داری نداشت، اما با افزایش سن و مدت فراغت از تحصیل ، سطح نمرات کاهش می‌یافت که این کاهش فقط در مورد تشخیص اختلال تبدیلی معنی‌دار بود. نتیجه: بر پایه یافته‌های پژوهش حاضر دانش پزشکان مورد بررسی در زمینه تشخیص موارد پزشکی در سطحی مطلوب است. اما در زمینه تشخیص اختلال تبدیلی از این نظر در سطح پایینی بوده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال تبدیلی، پزشک عمومی، آگاهی، بازآموزی، آموزش پزشکی

عنوان انگلیسی Assessment of General Practitioners’ Knowledge of Conversion Disorder
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: This study was conducted with the objectives of assessing general practitioners’ knowledge of conversion disorder. Method: Using the available convenient sampling, 136 general practitioners were selec-ted as the subjects of the study. The instruments used for this study included a 20-item ques- tionnaire, hypothetical case histories, and a diagnostic and treatment questionnaire.136 res- ponses obtained from the subjects prior to two retraining programs in psychiatry were ana- lyzed by using Mann-Whitney and Kruskal-Wallis non parametric statistics. Findings: Despite achieving high grades on the medical diagnosis questionnaire, the sub-jects scored poorly on the questionnaire related to conversion diagnosis. The subjects attained inadequate scores of 24, 16, and 22 respectively on the diagnosis of pseudoseizure, conversion paralysis, and conversion blindness. There was no significant correlation between the average scores on the diagnosis with the subjects’ gender and university of graduation. However, a negative significant correlation was noted between age and the length of time since gradua- tion with the scores acquired on conversion diagnosis.Results: Based on the findings of this study, the knowledge of the general practitioners on medical diagnosis was acceptable, but in the area of conversion diagnosis, their knowledge was poor. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجتبی یکرنگ صفاکار | m yekrang safakar
tehran psychiatric institute,
انستیتو روانپزشکی تهران

مریم رسولیان | m. rasoulian



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-195&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات