روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۳۶-۴۲

عنوان فارسی اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس، عقلانی- عاطفی الیس و آرام‌سازی بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش‌های درمانی چندوجهی لازاروس، عقلانی ـ عاطفی الیس، آرام‌سازی و دارونما بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان اجرا شد. روش: از مراجعان مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی دانش‌آموزان آموزش و پرورش شهر تهران و مراکز خدمات مشاوره‌ای مرکز ملی جوانان در سطح شهر تهران 83 نفر دانش‌آموز دبیرستانی مبتلا به اضطراب امتحان انتخاب و با استفاده از روش تصادفی ساده در پنج گروه درمانی زیر گنجانده شدند: چندوجهی لازاروس (17نفر)، عقلانی ـ عاطفی الیس (17نفر)، آرام‌سازی (18نفر)، دارونما (15نفر)، و گروه گواه (16نفر). پس از اعمال ده جلسه درمان بر هر یک از گروه‌ها به‌صورت هفته‌ای دو جلسه و هر جلسه 50 دقیقه، دوباره مقیاس اضطراب امتحان روی آزمودنی‌ها اجرا شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از طرح آزمایشی پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون چندگروهی و تحلیل واریانس نشان داد که هر چهار روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان اثربخش‌تر از گروه گواه بوده است. بین روش درمان چندوجهی لازاروس و روش عقلانی ـ عاطفی الیس تفاوت معنی‌داری دیده نشد. روش درمان چندوجهی لازاروس از روش‌های آرام‌سازی، دارونما و گروه گواه در کاهش اضطراب امتحان به‌طور معنی‌داری اثربخش‌تر بود. بین روش درمانی آرام‌سازی و روش دارونما در کاهش اضطراب امتحان تفاوت معنی‌داری دیده نشد. نتیجه: هر چهار روش درمانی در درمان اضطراب امتحان به‌طور معنی‌داری اثربخش‌تر از گروه گواه بود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Lazarus Multimodal Therapy, Elice Rational Emotional Therapy and Relaxation on Decreasing Students Test Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل بیابانگرد | e. biabangard
lashgar crossroad, kargar jonobi ave; tehran, iran, i. r.
تهران، خیابان کارگر جنوبی، پایین تر از چهارراه لشگر، دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-216&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات