|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۳۶-۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس، عقلانی- عاطفی الیس و آرامسازی بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روشهای درمانی چندوجهی لازاروس، عقلانی ـ عاطفی الیس، آرامسازی و دارونما بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان اجرا شد. روش: از مراجعان مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانشآموزان آموزش و پرورش شهر تهران و مراکز خدمات مشاورهای مرکز ملی جوانان در سطح شهر تهران 83 نفر دانشآموز دبیرستانی مبتلا به اضطراب امتحان انتخاب و با استفاده از روش تصادفی ساده در پنج گروه درمانی زیر گنجانده شدند: چندوجهی لازاروس (17نفر)، عقلانی ـ عاطفی الیس (17نفر)، آرامسازی (18نفر)، دارونما (15نفر)، و گروه گواه (16نفر). پس از اعمال ده جلسه درمان بر هر یک از گروهها بهصورت هفتهای دو جلسه و هر جلسه 50 دقیقه، دوباره مقیاس اضطراب امتحان روی آزمودنیها اجرا شد. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از طرح آزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون چندگروهی و تحلیل واریانس نشان داد که هر چهار روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان اثربخشتر از گروه گواه بوده است. بین روش درمان چندوجهی لازاروس و روش عقلانی ـ عاطفی الیس تفاوت معنیداری دیده نشد. روش درمان چندوجهی لازاروس از روشهای آرامسازی، دارونما و گروه گواه در کاهش اضطراب امتحان بهطور معنیداری اثربخشتر بود. بین روش درمانی آرامسازی و روش دارونما در کاهش اضطراب امتحان تفاوت معنیداری دیده نشد. نتیجه: هر چهار روش درمانی در درمان اضطراب امتحان بهطور معنیداری اثربخشتر از گروه گواه بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Lazarus Multimodal Therapy, Elice Rational Emotional Therapy and Relaxation on Decreasing Students Test Anxiety |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اسماعیل بیابانگرد | e. biabangard lashgar crossroad, kargar jonobi ave; tehran, iran, i. r. تهران، خیابان کارگر جنوبی، پایین تر از چهارراه لشگر، دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-216&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|