|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۴۹-۵۵
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش آموزش کنترل محیط، توجه برگردانی و توقف افکار در کاهش رفتار موادخواهی در وابستگان به مواد افیونی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدههدف: در پژوهش حاضر ضمن پاکسازی و کنترل محیط برای پیشگیری از تحریک وسوسه کوشش شده است با روشهای کنترل افکار و تصاویر ذهنی اضطراب برانگیز و افسردگیزا مانند توجهبرگردانی و توقف افکار به مهار افکار و تصاویر ذهنی مربوط به رفتار موادخواهی پرداخته شود. روش: پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی است. آزمودنیهای پژوهش به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده به تصادف در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (30 نفر) جای داده شدند. گروه آزمایش طی 3 هفته، هفتهای 2 جلسه هر جلسه 35 دقیقه به شکل گروهی در برنامه آموزشی کنترل محیط، توجه برگردانی و توقف افکار شرکت کردند. گروه گواه درمان معمول کلینیک را دریافت کردند. برای گردآوری دادهها یک پرسشنامه 30 سؤالی مشخصات فردی و یک مقیاس روزنگار دفعات هجوم وسوسه و مدت زمان آن به کار برده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که از 30 نفر گروه آزمایش 19 نفر پس از 6 ماه پاک بودند در حالیکه گروه گواه از 30 نفر 4 نفر پاک بودند. میانگین تعداد افکار در روز در ماه ششم در گروه آزمایش 89/0 مرتبه، و گروه گواه 1/1 مرتبه بوده که این تفاوت از نظر آماری معنیدار نبود. مدت زمان افکار به دقیقه در ماه ششم در گروه آزمایش 8/5 دقیقه در روز و برای گروه گواه 7/38 دقیقه بود، که این تفاوت از نظر آماری معنیدار بوده است. نتیجه: آموزش پاکسازی محیطی و توجهبرگردانی و توقف افکار توانسته است در گروه آزمایش افراد بیشتری را تا 6 ماه پاک نگهدارد. همچنین توانسته است مدت زمان وسوسه را کاهش دهد، اما در تعداد دفعات وسوسه در روز تفاوت معنیدار ایجاد نکرد. به طور کلی به کارگیری این روش، وسوسه و رفتار موادخواهی را کاهش میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Impact of Teaching Environmental Control, Attention Diversion, and Thought Stopping in Reducing Craving Behavior in Opiate Dependents |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: The present study focuses on the techniques of controlling thoughts and depression/anxiety-inducing mental images such as attention diversion and thought stopping to control thoughts and mental images related to craving of opiates. It also attempted to clear and control the subjects' environments to prevent possible temptation. Method: This study followed an experimental design. The subjects were selected from an available sample and randomly assigned to an experimental group and a control group, each comprised of 30 subjects. For a period of three weeks, the subjects in the experimental group were provided with twice a week training sessions of an educational program on environment control, attention diversion, and thought stopping, with each session lasting 35 minutes. The control group received the normal treatment used in the clinic. A 30-item questionnaire to obtain demographic information along with a daily scale to determine the frequency of temptations as well as its duration were utilized. Findings: The results showed that after 6 months, 19 out of 30 subjects in the experimental group were “clean”, from opium whereas in the control group the number of “clean” subjects in the same period was 4 out of 30. During the 6th month, the daily average frequency of using thoughts was 0.89 in the experimental group in the control group it was 1.1, the difference of which was not statistically significant. The duration of such thoughts in the 6th month was 5.8 minutes per day for the experimental group, and 38.7 minutes for the control group this difference was significant. Results: Training on cleaning the environment, attention diversion, and thought stopping keeps more subjects clean in the experimental group up to six months. It also reduces the duration of temptations, but does not lead to any significant difference in the daily frequency of temptations. In general, application of this technique reduces temptation and craving. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد ناظر | m. nazer moradi educational center, rafsanjan, iran, i. r. رفسنجان، مرکز آموزشی درمانی مرادی.
احمدرضا صیادی اناری | a r sayyadi anari
عزت ا خالقی | e. khaleghi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-228&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|