|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۶۵-۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه نگرانیهای کودکان مضطرب و عادی در مدارس شهرستان دشتستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدههدف: هدف از این بررسی مقایسه نگرانی کودکان بهنجار و کودکان بیمار مضطرب شهرستان دشتستان از نظر میزان نگرانی بوده است. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای پس رویدادی است. این بررسی در دو مرحله مقدماتی و اصلی اجرا گردید. نخست در مرحله مقدماتی، پس از بررسی پایایی و روایی ابزارهای پژوهش در مرحله اصلی، اجرای نهایی آزمونها، بر روی آزمودنیهای شرکت کننده انجام گردید و دادههای بدست آمده با یکدیگر مقایسه شدند. آزمودنیهای بیمار را یک گروه 30 نفری (17 دختر و 13 پسر) و آزمودنیهای بهنجار را یک گروه 50 نفری (26 دختر و 24 پسر) تشکیل میدادند. گروهها از نظر سن، جنس و تحصیلات همتاسازی گروهی شدند. سن آزمودنیها از 8 تا 14 سال و تحصیلاتشان از کلاس دوم دبستان تا سوم راهنمایی بود. ابزارهای به کار برده شده عبارت بودند از: سیاهه نگرانی کودکان، پرسشنامه نگرانی کودکان و مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان. یافتهها: این پژوهش نشان داد بین دو گروه کودکان بهنجار و بیمار از نظر شاخصهای نگرانی تفاوت معنیداری وجود دارد و آزمودنیهای بیمار نسبت به آزمودنیهای بهنجار نگرانی شدیدتری گزارش کردند. در بررسی تأثیر سن و جنسیت بر شاخصهای نگرانی، نتایج نشان داد که کودکان بزرگتر اغلب راجع به عملکرد فردی و کودکان کوچکتر راجع به آسیب شخصی نگرانیهای بیشتری را داشتند و همچنین شمار موارد نگرانیهای پسران بیش از دختران بود. در بررسی شاخصهای نگرانی در گروههای مختلف بیماران، نتایج نشان داد که بین نوع بیماری و شاخصهای نگرانی ارتباط معنی داری وجود ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نگرانی، اضطراب، شناخت، کودکان |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of the Worries of Anxious and Normal Children in the Schools of Dashtestan |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: The present study was designed to compare the worries of anxious children to that of normal children in the town of Dashtestan in Booshehr Province. Method : This was a post-hoc study conducted in two phases. In the initial phase, the validity and reliability of the research tools were assessed. In the main phase, the tests were administered on the subjects next the collected sets of data were compared to one another. The anxious group was comprised of 30 subjects, (17 girls, 13 boys). In the normal group, there were 50 subjects (26 girls, 24 boys). Both groups were matched in terms of sex, age, and level of education. The age of the subjects ranged from 8 to 14 years, and their level of education ranged from the 2nd grade of primary school to 3rd grade of junior high school. The instruments used in the study were List of Children’s Worries , Children’s Worries Questionnaire, and Revised Children’s Anxiety Scale. Findings: The study indicated a significant difference between the normal & anxious children in terms of anxiety indices the anxious children were more worried than the normal subjects. Further examination of the impact of age and sex on anxiety indices showed that older children were more worried about their personal performance, whereas younger children were more worried about personal injury.The frequency of worrisome matters was greater among boys than girls. The review of anxiety indices in the different groups of subjects demonstrated no significant relationship between type of illness and anxiety indices. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
worries, anxiety , cognition , children |
|
نویسندگان مقاله |
سکینه مفرد | s. mofrad booshehr university of medical sciences, varzesh st., booshehr, iran, i. r. بوشهر، خیابان ورزش، روبروی ستاد نماز جمعه، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
محمد کاظم عاطف وحید | m k atefvahid
سید اکبر بیان زاده | s a bayanzadeh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-230&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|