روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۳۱-۴۱

عنوان فارسی مقایسه فعالیت‏های شناختی بیماران اختلال پس از استرس ضربه‏ای و بیماران روان نژند
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: در این پژوهش برخی از فعالیت‏های شناختی دو گروه بیماران مبتلا به اختلال پس از استرس ضربه‏ای و بیماران دچار اختلالهای اضطرابی و افسردگی با یکدیگر مقایسه شده اند. روش: 20 نفر بیمار دچار اختلال پس از استرس ضربه‏ای با 20 نفر بیمار دچار اختلالهای گروه اضطرابی و افسردگی پس از انجام مصاحبه نیم ساختار یافته و انجام آزمونهای شناختی یادگیری تداعی‏های زوجی کلامی و بینایی، فراخنای اعداد، سیالی کلمات، یادگیری سری اعداد و مقیاس هوش کلامی (مهک) مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل واریانس چند متغیره برای تحلیل نتایج به کار برده شد. یافته‏ها: این بررسی نشان داد که دو گروه از نظر عملکرد شناختی تفاوت معنی‏دار با یکدیگر دارند. تحلیل تک عاملی این آزمون آماری نشان داد که بیماران اختلال پس از استرس ضربه‏ای نسبت به گروه بیماران اضطرابی و افسردگی در آزمونهای سیالی کلمات، یادگیری تداعی‏های زوجی بینایی، یادگیری تداعی زوج کلامی و تأخیری به شکل معنی‏داری ضعیف‏تر عمل کرده‏اند. نتیجه: بیماران مبتلا به اختلال پس از استرس ضربه‏ای در حافظه‏های کلامی، بینایی و بیان، ناتوانی‏هایی دارند که می‏تواند ناشی از تغییرات ظریف مغزی به ویژه در ناحیه هیپوکمپوس نیمکره چپ در اثر حادثه باشد و می‎تواند در زندگی اجتماعی و فردی این افراد تأثیر جدی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparison of the Cognitive Performance in Post-raumatic Stress Disorders and Neurotics
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Objectives: This study compared some cognitive activities of two groups of patients: those suffering from post-traumatic stress disorder and those suffering from anxiety and depression. Method: 20 patients in each group were studied through semi-structured interviews, cognitive tests of learning, visual and verbal pairs associations, digit span, word fluency, learning digit, and Verbal Intelligence Scale. The results were analyzed through a multi- variate MANOVA. Findings: The findings demonstrated that the two groups were significantly different in terms of cognitive performance. The multi-variate analysis showed that the performance of the patients suffering from post-traumatic stress disorder was significantly less satisfactory than the depressive anxious patients on tests of word fluency, learning visual pairs associations, delayed learning and learning verbal pairs associations.Results: The patients with post-traumatic stress disorder suffer from disabilities in expression, verbal and visual memories, which might be the result of soft brain abnormalities particularly in the hypocompus in the left hemisphere caused by an accident this can seriously affect their social and individual life.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن حق شناس | h. haghshenas
dept. of psychiatry, hafez hospital, shahid chamran blvd., shiraz, iran, i. r.
شیـراز، بلوار شهید دکتر چمران، بیمارستان حافظ، بخش روانپزشکی.

مجتبی نقشواریان | m. naghshvarian



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-246&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات