روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۶۸-۷۶

عنوان فارسی بررسی تأثیر رویکردهای نوین در یادگیری حسی آیات قرآن کریم
چکیده فارسی مقاله هدف: برای از میان برداشتن مشکلات یادگیری آیات قرآن کریم با توجه به اینکه رمزبندی این اطلاعات (آیه‏ها) در چرخهء واج‏شناختی و بازیابی آنها به وسیله راه‏اندازی در حافظه ضمنی صورت می‏گیرد، با استفاده از بهینه‏سازی ابزار یادگیری اطلاعات مورد نظر بررسی حاضر انجام گردیده است. روش: طی یک بررسی آزمایشی 120 دانش‏آموز پسر، دردو گروه آزمایشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. آزمودنیهای پژوهش در گروه سنی 15 و 16 ساله و در کلاس اول دبیرستان مشغول تحصیل بوده‏اند. آزمودنیهای گروه آزمایش به شیوه یادگیری نوین و آزمودنیهای گروه گواه به‏ شیوه سنتی 21 آیه برگزیده شده را فرا گرفته و حفظ کرده‏اند.آن گاه طی دو آزمون کتبی ویک آزمون شفاهی میزان یادآوری‏ آنها مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفت. پس از اجرای نخستین آزمون کتبی دانش‏آموزان بر حسب میزان پاسخهای صحیح در سه گروه ضعیف، متوسط و قوی قرار گرفتند. نتیجه: نتایج آزمون کتبی اول و دوم به وسیله آزمون مجذور خی تفاوت معنی‏ داری در دو گروه نشان داد. همچنین نتیجه به دست آمده به وسیله آزمون رگرسیون لجستیک چند جمله‏ای در آزمون کتبی اول‏ و دوم نشان داد در صورتی که فردی از نظر سنجشهای اولیه ضعیف باشد و با روش جدید مورد آموزش قرار بگیرد، به‏ ترتیب 88 و 67 برابر بیشتر شانس ارتقاء به سطح قوی را خواهد داشت تا فردی که با روش سنتی آموزش ببیند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The impact of modern approaches to sensory learning of the verses of the Holy Quran
چکیده انگلیسی مقاله Objectives : in order to remove the difficulties of learning the verses of Holy Quran and facilitate, the relevant data were examined in the course of the present research, taking advantage of optimization of means of such learning. It should be noted that encoding such data (i.e. the verses) takes place in the phonological cycle and their retrieval takes place by triggering the implicit memory. Method: 120 school-boys, aged 15-16, were divided into an experimental group learned and memorized 21 selected verses, using modern learning methods. The subjects in the control group learned and memorized the same verses through traditional approaches. Two written tests were administered to assess the subjects' retrieval. After the administration of the first written test, the subjects were classified into three groups: weak, average and excellent. Findings: after a Chi square test was administered, the results of the first and the second written tests demonstrated a significant difference. Further, the results of the first and the second written tests obtained from the multiple-Sentence Logistic Regression Test, demonstrated that the subjects who were classified as "weak" in the initial assessment, had the chance to improve and move to the higher class. This chance was respectively 88 and 67 times greater among the ones who received modern instructions as compared to the ones who were taught by traditional approaches.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد جمالی | ahmad jamali
, p.o.box 17185 943 tehran. iran, i.r.
تهران،صندوق پستی 943 17185

حمید جمالی | hamid jamali
تهران،میدان امام حسین،مقابل بانک تجارت،ساختمان پزشکان،پلاک 13
سازمان اصلی تایید شده: بانک تجارت

حسن عشایری | hasan . ashayeri
تهران،میدان مادر محسنی ،خیابان شهید شاه نظری،دانشکده علوم توانبخشی

محمد مهدی اصفهانی | mohamad mahdi esfahani
خیابان انقلاب،خیابان وصال،معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
سازمان اصلی تایید شده: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)

علیرضا نیک بخت نصر آبادی | alireza nikbakht nasr abadi
،میدان توحید،دانشکده پرستاری و مامایی


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-670&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات