|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۸۵-۹۲
|
|
|
عنوان فارسی |
کارکرد عصبشناختی کودکان دارای نارسائیهای ویژه یادگیری و مقایسه آن با کودکان عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: در این پژوهش مهارتهای حرکتی و شیوه کارکرد سیستم عصبی کودک مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجا که ابتداییترین پاسخهای رفتاری کودک از نوع حرکتی است و حرکت از فعالیتهای بازتابی آغاز گردیده، با رشد و تکامل دستگاه اعصاب مرکزی پیچیدهتر شده و به مراکز بالاتر عصبی مرتبط میشود، بررسی وضعیت حرکتی کودک،ما را از شیوه کارکرد عصبی او آگاه خواهد نمود.روش: در این بررسی چگونگی عملکرد سیستم عصبی 20 نفر دانشآموزان پسر دارای نارساییهای ویژه یادگیری ریاضیات و 20 نفر دانشآموزان عادی پسر پایههای سوم و چهارم ابتدایی شهر تهران به کمک آزمون هوشی ریون کودکان، آزمون تشخیص اختلالات یادگیری ریاضیات و آزمون رشد حرکتی لینکلن- اوزرتسکی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. دادههای پژوهش به کمک ضریب همبستگی و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که عملکرد مهارتهای حرکتی کلی دانشآموزان عادی بهتر از دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری در ریاضیات است. همچنین مهارتهای حرکتی درشت و ظریف و هماهنگی حرکتی، سرعت حرکتی و تعادل ایستای دانشآموزان عادی بهتر از مهارتهای یاد شده در دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری در ریاضیات بوده است |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A comparison of Neurological functioning of children with specific learning disabilities and normal children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives : the present study was designed to investigate children's motor skills and their neurological functions. Since children's primary behavioral response is of the motor type, and since motor skills start with reflexive activities and become more complex as the central nervous system develops and gradually relate to higher neurological centers, an investigation of children's motor development would provide insights into their neurological functioning. Method: 20 primary school boys, with mathematics learning disorder, were selected. Their neurological functioning were compared with those of 20 3rd and 4th grade normal school boys studying in Tehran using the Raven Progressive Matrix Test for children, the mathematics Learning Disorder Diagnostic Test and the Lincoln-Ozertsy Motor Development Test. The data were analyzed through correlation coefficients and t-test procedures. Findings: the findings demonstrated that general motor skills were more developed among normal students than those suffering from mathematics learning disorder. Furthermore, major and fine motor skills, motor coordination, motor speed and static balance were more developed in normal school children than in children with mathematics learning disorder students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اسماعیل زارعی زوارکی | esmael zare amp apos s zavaraki ., faculty of psychology and educational sciences, tehran, iran, i.r. تهران،خ کارگر جنوبی،پایین تر از چهارراه لشگر،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-672&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|