روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۳۲-۳۷

عنوان فارسی ارتباط اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه با اختلال یادگیری‏ در پسران ۱۲-۷ ساله
چکیده فارسی مقاله هدف: اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و ناتوانی یادگیری از مهمترین اختلالهای روانپزشکی کودکان می‏باشند و در بسیاری از موارد با هم در بیمار دیده می‏شوند. این پژوهش به منظور بررسی رابطه میان اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و اختلال یادگیری انجام شده است. روش: 30 کودک پسر مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه که‏ بیماری در آنها توسط متخصص روانپزشکی کودکان بر اساس معیارهای DSM-IV تشخیص داده شده بود و 30 کودک سالم‏ که از نظر ویژگیهای فرهنگی- اقتصادی و سن با کودکان گروه بیمار همسان بودند مورد بررسی قرار گرفتند و با یکدیگر مقایسه‏ شدند. از مقیاس والدین کانرز به عنوان بهترین ابزار درجه‏بندی شده قابل دسترس برای سنجش اختلال یادگیری استفاده‏ شد. داده‏های پژوهش به کمک روشهای آماری توصیفی و آزمون آماری t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان دادند که 13 نفر از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه (3/43%) و 3 نفر از کودکان عادی (96/9%) مبتلا به اختلال یادگیری بودند و تفاوت دو گروه از نظر ابتلا به اختلال یادگیری معنی‏دار بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Association Between Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and Learning Disorder in Boys Aged 7-12 Years Old.
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) along with Learning Disorder (LD) is one of the most important child and adolescent psychiatric disorder. They are most often seen comorbidly in patients. Our study seeks to examine the relationship between ADHD and LD in our sample. Method: Thirty boys suffering from ADHD, as diagnosed by certified child and adolescent psychiatrists using the DSM-IV criteria, were compared with a control group of 30 healthy subjects matched for age as well as socioeconomic characteristics. Relevant items from Canner's Rating Scale (Parent form) were used to assess learning disorders in the subjects. Research data were analyzed using statistical descriptive methods and t-test. Results: findings showed that 13 (43.3%) patients with ADHD and 3 (9.96%) of normal controls suffered from LD. The difference between these two groups were statistically significant .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد علاقبندراد | javad alaghband rad
roozbeh psychiatric hospital, kargar ave., tehran, iran. i.r.
تهران،خیابان کارگر جنوبی،پایین تر از چهارراه لشگر،بیمارستان روزبه.
سازمان اصلی تایید شده: بیمارستان روزبه تهران

فرزاد مومنی | farzad moemeni
،تهران،خیابان کارگر جنوبی،پایین تر از چهارراه لشگر،بیمارستان روزبه
سازمان اصلی تایید شده: بیمارستان روزبه تهران


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-629&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات